Fujitsu Sverige startar ny satsning på strategisk konsulting

Fujitsu Sverige rekryterar två erfarna branschprofiler till nyckelroller inom strategisk konsulting.

Fujitsu Sverige startar ny satsning på strategisk konsulting 1Det är första steget i en satsning på en ny grupp med strategiska konsulter, med ambitionen att växa till ett 25-tal medarbetare under första halvan av 2019.

I januari ansluter Mats Lundqvist och Ulf Börjel till Fujitsu Sverige. De ska leda ett nytt satsningsområde där Fujitsu förstärker sin befintliga konsultverksamhet, med 250 konsulter från norr till söder, med en specialiserad grupp konsulter med strategiskt fokus. Gruppen ska växa till 25 konsulter sommaren 2019.

Mats Lundqvist har mer än 25 års erfarenhet från IT-branschen, med produktstyrning som specialområde, och erfarenhet från bland annat IBM, Microsoft, CSC och Ericsson. Ulf Börjel har bland annat varit med och byggt upp Enfo i Sverige, där han hade vd-rollen under fem år och drev en stark tillväxt. Han har arbetat med flera stora kunder som Volvo och SKF som strategisk konsult.

Ulf och Mats kommer närmast från ett eget bolag där de har verkat som seniora managementkonsulter inom telekomindustrin. De tillträder 7 januari 2019.

Gruppen blir en del av Fujitsus Consulting & Professional Services-organisation där de tillför en ny dimension genom att agera brygga mellan ny teknik och affär. Co-creation är ett nyckelord i verksamheten. Innovationer som i grunden förändrar affärsmodeller köps inte på hyllan – det krävs ett ekosystem där Fujitsu kan bidra med flera delar och skräddarsy lösningarna i nära och kontinuerligt samarbete med kunden.

Fujitsu-koncernen investerar årligen 1,4 miljarder dollar i forskning och utveckling, arbetar med digitaliseringsprojekt över hela världen och har en bred och mångsidig svensk kundbas inom exempelvis tillverkningsindustri, detaljhandel, bank och finans samt offentlig sektor.

”Med den här satsningen möter vi den allt snabbare utvecklingen mot digital transformation i näringslivet och offentlig sektor. Vi kan nu ännu bättre bistå verksamheter att skapa stora konkurrensfördelar genom effektivisering, förbättrade processer och snabbare innovation”, säger Love Ekstrand, ansvarig för konsultverksamheten i Sverige.

”Fujitsu är ett av de ledande företagen i världen inom exempelvis artificiell intelligens, IoT och robotics. Vi har en stark lokal närvaro och dokumenterad leveranskapacitet. Nu tillför vi också lokalt i Sverige den strategiska kompetensen att hjälpa svenska verksamheter utvinna maximalt värde ur tekniken. Det blir en perfekt kombination av affärsmannaskap, innovation och ny teknologi. Fujitsu får därmed en unik position på den svenska IT-marknaden”, säger Karin Schreil, vd Fujitsu Sverige.