Cloud Academy – Full fart framåt med Ingram i ryggen
Hem DISTRIBUTÖRINGRAM MICRO Cloud Academy – Full fart framåt med Ingram i ryggen

Cloud Academy – Full fart framåt med Ingram i ryggen

Publicerat av: Redaktionen

Suget efter molntjänster hos återförsäljaren K3 Nordic börjar nå ett genombrott. Ingrams utbildningsinsatser och molnbeställningsportal är viktiga delar av K3s framgångskoncept.

Redan 2009 började Ingram Micros partner – återförsäljaren K3 Nordic – smyga igång sin molnsatsning. Då började K3 sälja Microsofts molntjänst BPOS, föregångaren till Office 365.

Sakta men säkert har den molnrelaterade försäljningen gått spikrakt uppåt.

– Hittills har vi sålt molnrelaterade tjänster till ungefär 350 av våra 3 500 kunder. Nästa år förutspår vi ett rejält uppsving då uppemot 900 kunder hoppar på molntåget, säger Marcus Lundgren, verksamhetschef på K3 Nordic. Kunderna finns på SMB-marknaden, förutom i Sverige, även i Norge, Danmark och Finland.

k3 persK3 Nordic har 35 anställda, kontor i Örebro och en omsättning som landar på drygt 100 miljoner kronor i år.

Företaget återförsäljer it-tjänster, som molntjänster, klassiska programlicenser, och supportavtal. Ett stort affärsområde är SAM, Software Asset Management, för att få ordning och reda på sina licenser.

– Klassiska installerade program lever vidare åtskilliga år till parallellt med att molntjänster efterfrågas, konstaterar Marcus Lundgren.

Tänker nytt

Under 20 år har K3 Nordic försökt att få så hög marginal på sina produkter som möjligt, utan att prislappen för slutkunder skenar iväg. Nu handlar det om att tänka i nya banor:

– Vi har släppt marginalfokuseringen. Istället tar vi betalt för våra erfarenheter och kunskaper när vi hjälper våra kunder att få örnkontroll på alla program och molntjänster. Det gäller oavsett om de köper molntjänsterna från oss eller någon annan, säger Marcus Lundgren.

Det handlar också om rådgivning, att se till att kunderna får en optimal it-miljö, Många vill ha hjälp att utvärdera vilka molntjänster som passar just deras verksamheter optimalt:

– Efterfrågan är stor att integrera molntjänster med andra verksamhetssystem, både standardiserade och egenutvecklade. Då har vi flera integratörspartner i ryggen, säger Marcus Lundgren.

Ingram är bollplanket

Både Ingram Micros utbildningsinsats Cloud Academy och molnbeställningsportalen Cloud Marketplace är viktiga delar i K3 Nordics framgångskoncept för att lyckas sälja molntjänsterna, förklarar Marcus Lundgren.

– Vi stöter löpande på nya molnrelaterade frågor från kunderna. Tack vare Ingrams utbildningsinsatser är vi väl förberedda även om vi själva har lärt oss mycket under resan. Tillsammans med Ingram kan vi ibland resonera oss fram till en optimal kundmolnlösning, säger Marcus.

I princip alla säljare hos oss K3 Nordic deltar i Ingrams molnutbildningar. Förutom att Ingram är en viktig utbildningspartner gör Marcus tummen upp för Cloud Marketplace, som kan jämföras med Appstore.

– När vi tillsammans med någon kund kommit fram till att till exempel Office 365 är det bästa alternativet, loggar vi in i beställningsportalen. Där fyller vi i uppgifter om domännamn och hur många som ska använda tjänsten. Det tar bara två minuter innan kunden kan börja använda molntjänsten från sina enheter, säger han.

Därpå knappar K3 in kundens Office 365-order i det egna affärssystemet för fakturaunderlag. Tack vare Microsoft nya licensprogram CSP finns möjligheten för partners att bli månadsfakturerade när det gäller Office 365.

Hittills har de flesta av molntjänsterna i Cloud Marketplace efterfrågats:

– Förutom Office 365 är det säkerhetstjänster som antivirus och backup. Skykick efterfrågas också. Det är ett perfekt verktyg för molnmigrering. Till och med vi som inte är tekniker kan med verktyget hantera en migreringen på ett bra sätt, säger han.

Självservice

Slutkunderna ska själva kunna beställa eller avbeställa olika molntjänster i Ingrams beställningsportal. Ur K3s kunders synvinkel skulle i så fall beställningsportalen se ut att tillhöra K3.

Marcus Lundgren ser inga nackdelar med molnet i återförsäljarledet:

– Nej, inte om man är beredd att förändra sin affärsmodell. Om någon återförsäljare sitter med armarna i kors är risken övervägande att man sopas bort från marknaden.

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00