Verksamhetsåret 2018–2019 blev ett nytt rekord år. Då slog Elgiganten inte bara rekord i omsättning och resultat, utan även i kundnöjdhet och medarbetar engagemang. Nu fortsätter Elgiganten gasa!
Under förra året byggdes alla Elgigantens 65 Phonehouse butiker om till det senaste konceptet, nu fortsätter satsningen. Under hösten kommer åtta Elgiganten varuhus byggas om till det nya butikskoncptet. En satsning som innebär en helt ny butiksmiljö som integrerar det digitala med det analoga. För några veckor sedan invigdes varuhuset i Örebro med stor succé. Näst på tur är varuhusen i Bromma och Sundsvall som båda slår upp dörrarna redan imorgon, fredagen den 27/9.
– Under hösten kommer vi på Elgiganten växla upp ytterligare, åtta ombyggnationer står på schemat. Genom vårt nya butikskoncept kommer vi kunna erbjuda våra kunder en butiksupplevelse utöver det vanliga, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.
Redan 2018 prisades Elgiganten för sin omniupplevelse, under Retail Awards fick de ta emot den ärofyllda utmärkelsen Årets omniupplevelse. Detta satte grund för de fortsatta arbetet – butiksmiljön i Elgigantens senaste butikskoncept sätter en helt ny standard för hemelektronikhandeln. Med mängder av demonstrationspunkter får kunderna möjlighet att testa olika produkter innan köp. Istället för att bara klämma och känna kommer kunderna kunna koppla upp och testa produkterna i miljöer som känns mer som hemma. Digitalteknik utnyttjas genomgående i de nya butikerna, bland annat är alla skyltar och all prismärkning digital vilket effektiviserar driften och låter personalen ägna mer tid åt kunderna. Eftersom kundupplevelsen är i fokus har också digitala skåp för avhämtning inkluderats. Här kommer kunderna nära omnikanalvisionen att kunna välja, var, när och hur hen vill handla.
Dynamiska servicestationer för alla typer av ärenden är en annan förbättring i det senaste butikskoncptet. Elgiganten kommer under hösten utöka sitt tjänsteutbud ytterligare för att underlätta processen att komma igång med sin hemelektronik. Nu erbjuder Elgiganten allt från montering och installation, till support och hjälp med att starta upp och komma igång med sin nya produkt.
– Allt eftersom tekniken blir mer avancerad så ser vi att möjligheten till installation, service och support blir viktigare för våra kunder. Med vårt ökade tjänsteutbud kan vi erbjuda våra kunder service och support för deras vitvaror och hemelektronik, både i hemmet och i vårt nya supportcenter i varuhuset, säger Niclas Eriksson.