Hem NYHETER Genomlysning gjord av it-programmet CAFM – arbetsgrupp ska titta på förbättringar

Genomlysning gjord av it-programmet CAFM – arbetsgrupp ska titta på förbättringar

Publicerat av: Redaktionen

Den genomlysning som gjorts av it-programmet CAFM är nu klar.

Genomlysning gjord av it-programmet CAFM – arbetsgrupp ska titta på förbättringar 3Den visar att CAFM bedöms ha en god förmåga att leverera och att man gjort förbättringar på en rad områden sedan starten. Men genomlysningen pekar även ut områden där ytterligare förbättringar rekommenderas. En arbetsgrupp kommer nu att sättas ihop för att arbeta vidare med förbättringsförslagen.

CAFM är en it-plattform för att digitalisera och stödja service- och fastighetstjänsterna inom Region Skåne genom hela kedjan – från byggnation till service och underhåll.

CAFM startade 2016 och tidigare i år upphandlades en genomlysning av programmet på begäran av regiondirektören. Syftet med genomlysningen har varit att ge en bild av programmets förmåga att leverera och för att identifiera förbättringsområden.

Revisionsbyrån KPMG är nu klar med genomlysningen av CAFM. Den visar att programmet haft utmaningar men att man idag bedöms ha en god förmåga att leverera inom befintlig budget och tidsram. Förbättringar har gjorts på en rad områden – men genomlysningen pekar även på utmaningar där ytterligare åtgärder rekommenderas för att säkerställa full leverans.

– När man genomför ett så stort program som CAFM är det naturligt att ta in en oberoende part för att få en lägesbild av var man står och för att se styrkor och svagheter. Det är centralt för att på bästa sätt rusta sig för framtiden. Precis som i alla stora projekt så har det funnits utmaningar. Därför kommer vi nu att tillsätta en arbetsgrupp för att arbeta vidare med rekommendationerna vi fått, säger servicedirektör Helena Skjeld.

En del etapper är införda av CAFM sedan tidigare och ytterligare några lanserades under december 2019. CAFM planeras att avslutas med alla delar i juni 2020.

– CAFM är oerhört viktigt och kommer att spara tid och resurser för service-, fastighets- och vårdpersonal och frigöra värdefull tid för vården. Genom att digitalisera servicekedjan får vi en gemensam plattform och istället för tjugo olika system har vi allting samlat i ett. Då kan man arbeta effektivare och smartare – och vara på rätt plats vid rätt tid, säger Helena Skjeld.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00