Globala miljardföretaget SOTI storsatsar i Göteborg

SOTI, världens ledande leverantör av mobilitets- och IoT-lösningar, har inlett en stor expansion i Norden och Nederländerna, med basen i Göteborg.

Stefan Spendrup, vd på SOTI i Norden och Benelux

Företaget, som värderas till över en miljard dollar, har länge sett Norden i allmänhet och Sverige i synnerhet som en attraktiv marknad att investera i och öppnar nu ett nytt Göteborgskontor. Och satsningen kommer inte gå göteborgarna obemärkt förbi.

Stefan Spendrup har varit Nordenchef för SOTI i fem år, och det är han som nu får fortsätta leda storsatsningen på Sverige, Norden och Nederländerna. Kontoret i Göteborg har under de senaste åren etablerat sig, och i investeringarna som nu görs ingår en nyligen registrerad svensk filial och en massiv rekrytering till kontoret.

SOTI är en ledande innovatör inom mobilitet, som fokuserar på Enterprise Mobility Management, EMM, och diagnosverktyg som möjliggör att felsöka och lösa problem på mobila enheter på distans.

– Det är oerhört kul att vi fortsätter att satsa hårt på den svenska och nordiska marknaden. Det styrker ytterligare att vi är ett attraktivt land för stora, multinationella företag och framgångsrika, globala scale-ups att investera i, säger Stefan Spendrup, vd på SOTI i Norden och Benelux.

SOTI, som började 1995 som ett enmansföretag, alltid ägt och lett av grundaren Carl Rodrigues, har vuxit snabbt och är nu över 1000 medarbetare på tio olika kontor runtom i världen. Företaget, som har imponerande 98 kvartal i rad med vinst, har en tydlig plan för fortsatt, långsiktig tillväxt internationellt, och där är Göteborg en viktig kugge.

– SOTI ser Sverige och Norden som en nyckelmarknad för fortsatt global tillväxt. Vi nordbor är en del av en väldigt liberal tech-kultur som gärna tar till oss nya idéer, lösningar och uppfinningar. Detta innovationstänk går helt i linje med det som SOTI står för. SOTI skapar innovativa lösningar för de svåraste mobilitetsutmaningarna, och det ska vi fortsätta att driva i Sverige och Norden, säger Spendrup.

Svenskarna tekniska och mobila föregångare

Sverige, tillsammans med övriga Norden, ligger i framkant av digital transformation. Tack vare till exempel Ericssons och Nokias ställningar på marknaden för både mobiltelefoner och mobilnät har svenskarna lärt sig att tidigt annamma ny mobil teknik, och är i dag kända för att vara föregångare när det kommer till mobil teknik.

– Digitalisering och mobilitet omdanar näringslivet i Sverige, inte bara för detaljhandeln utan för alla branscher. Dagens arbetstagare väljer arbetsplats utifrån var de ges bra möjligheter att vara mobila och flexibla, men också produktiva. Så det är inte bara en fråga om att attrahera och behålla rätt medarbetare, utan också om att göra dem lönsamma när de väl är på plats, säger Stefan Spendrup.

Norden, tillsammans med Nederländerna, har under flera år varit en av SOTI:s snabbast växande regioner. Antalet mobila enheter har exploderat, och därmed behovet av att kunna hantera och säkra en stor mängd enheter på företagen. Till exempel är den svenska detaljhandeln i det närmaste världsunik när det kommer till mobila enheter, i form av självscanningssystem, självbetjäningskassor och mobilapplikationer.

– Digitaliseringen inom handeln spiller även över på hela varukedjan, från lager och logistik, genom transport och till butik och e-handel. Företagen måste vara innovativa för att hålla sig kvar i framkant av den digitala och mobila utvecklingen, annars kommer de tappa affärer till sluga konkurrenter, säger Stefan Spendrup.

Stark global tillväxt

SOTI:s har inte bara vuxit i Norden och Nederländerna, utan tillväxten är verkligen global, vilket gör satsningen på just Sverige extra utmärkande. Under fjolåret växte det globala företaget med över 40 procent. Globalt har SOTI nu över 17 000 kunder i 170 länder och hanterar och säkrar över 20 miljoner mobila enheter.

Global aktör med lokalt engagemang
Med sitt kanadensiska arv och globala avtryck har SOTI gjort det till en hederssak att engagera sig lokalt, och blev nyligen guldsponsor till Göteborgslaget, och sedermera svenska mästarna, Frölunda Indians.

– Som kanadensiskt bolag har vi många medarbetare som älskar hockey, och för oss göteborgare är det självklart Frölunda som gäller. Det är ett samarbete som stärker oss båda, och det ska bli kul och inspirerande att se vad vi kan skapa tillsammans, säger Stefan Spendrup.