Eftersom de två stora höstmässorna electronica och SPS inte kunde äga rum på vanligt sätt på plats i München och Nürnberg, bjöd Phoenix Contact in sina kunder till det digitala formatet “Dialog Days” för andra gången i år.
Efter framgången i april 2020 har ett team av Phoenix Contact-anställda ytterligare utökat den virtuella konferensen och gjort den till en riktig live-upplevelse.
För detta ändamål inrättades en omfattande presentationsscen på första våningen i den så kallade “Building 4” vid Phoenix Contact Electronics i Bad Pyrmont. Byggnadens arkitektur, showroom, möbler och belysning var en idealisk bakgrund för levande presentationer och diskussioner där dialoger med intresserade deltagare kunde hållas.
Tidslinjen “Follow the Sun” togs över från premiären: Showen startade 22:00 på natten från söndag till måndag i Australien och brer sig sen över hela Europa till Amerika.
De 8 200 registrerade deltagarna* kunde prata med experter dygnet runt. Projektledare Katrin Fasse tillägger: “Vår andra digitala mässa hade en märkbart mer erfarenhetsmässig karaktär tack vare besöket på Digital Factory och diskussionerna efter live-konferenserna. Vi genomförde VIP-turer för 2500 personer. De utländska dotterbolagen har fortfarande möjligheten att visa sina landsmän runt i de virtuella utställningsrummen”. Deltagare kom från mer än 100 länder, inklusive mindre asiatiska länder och många afrikanska stater. Det fanns några häpnadsväckande analogier mellan tillväxt- och industriländer: Nigeria hade lika många deltagare som Spanien eller Ryssland. Filippinerna var på nivå med Nederländerna och Kanada. Bangladesh rankades med Italien och Belgien och den andinska staten Bolivia i nivå med Saudiarabien och Kroatien. En annan andinsk stat, Peru, följde Schweiz och Sverige.
En insikt som har visat sig: Mässor är ett format av människor för människor, även digitala. Människor bjuder in, människor hälsar, adresserar och diskuterar. Och det går bra, även virtuellt.