HallandsHamnar elektrifierar och digitaliserar

HallandsHamnar gör nu stora satsningar på elektrifiering, digitalisering

Publicerat av: Redaktionen

HallandsHamnar har som vision att Farehamnen i Varberg ska bli Europas mest moderna skogshamn.

För att nå dit görs nu stora satsningar på elektrifiering, digitalisering och automation i samband med att Farehamnen byggs ut.

Hamnen i Varberg ligger bra till för skogsprodukter. Det finns många skogsindustrier i närheten och hamnens läge på Västkusten är bra för transporter till Europa, USA och Asien.

– Massaved kommer in till hamnen med fartyg och körs på tåg till Södras anläggning i Värö Bruk. Sedan går färdig pappersmassa med tåg tillbaka hit. När det gäller sågat virke går exporten främst till England och USA. Vi har täta avgångar och det lockar även kunder från övriga Sverige att köra sina produkter med tåg hit för lastning på fartyg, säger Anders Wiberg som är projektingenjör på Hallands Hamnar.

Elektrifiering

Bygget av nya Farehamnen har gett HallandsHamnar en möjlighet att ta ett rejält grepp kring elektrifiering. På sikt ska all dieseldrift fasas ut och nu förbereds för att kunna hantera elförsörjningen i framtiden.

– Det är lite okänt än hur elen ska distribueras. Det kommer att behövas både laddning av batterier och drift med elkablar. Teknikerna för detta utvecklas hela tiden. Det vi gör nu är att skapa så bra förutsättningar som möjligt för framtida behov av ellösningar.

Detta görs bland annat genom att anlägga ett eget högspänningsnät med egna transformatorer. Längs kajerna placeras uttag för att kunna ansluta fartyg och kranar. Dessutom förbereds för elanslutningar och positioner för laddning av arbetsfordon och lastbilar på hamnområdet.

– Alla skogsbolagen vill vara fossilfria till 2030 och då är det självklart att vi också ska vara det för att hela kedjan ska bli fossilfri, konstaterar Anders Wiberg.

Digitalisering

HallandsHamnar elektrifierar och digitaliserar

Bygget av nya Farehamnen har gett HallandsHamnar en möjlighet att ta ett rejält grepp kring elektrifiering.

Hallands Hamnar gör även en stor satsning på digitalisering. På flera platser inom hamnområdet kommer så kallade smarta sensorer att placeras för att samla in data för transportflöden och miljöfaktorer som väder och vattendjupets förändringar.

– Systemet kommer att byggas ut efter hand. Bland annat planerar vi att koppla på bullermätare eftersom hamnen ligger nära staden. Det går även att styra belysningen på hamnområdet, så att den endast lyser när en truck kör i det aktuella området.

Digitala transportflöden

Sensorerna används även till ett digitalt system som känner av när en last anlänt till hamnen, i vilken lagringsruta den placerats och vilket fartyg den ska lastas på.

– Systemet räknar sedan ut bästa lastvolymer för att fylla lastrummen på effektivast sätt. Virkespaketen har olika storlekar så det blir ett pussel som läggs av systemet.

Det förbereds även för automation av verksamheten. I dag är alla fordon bemannade, men förarlösa transporter väntar runt hörnet.

– Vi håller oss ajour med teknikutvecklingen för detta. När vi nu bygger ut hamnen förbereder vi genom att bygga körvägar som är anpassade för förarlösa fordon, säger Anders Wiberg.

Av Lars-Olof Tandberg

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00