Hållbar tillväxt kräver medveten och kontinuerling förändring

Publicerat av: Redaktionen

Digitaliseringen har stått högt upp på agendan i många år, men oavsett hur trött man kanske blivit av att höra om den så befinner vi oss fortfarande i ett tidigt skede.

Många företag och organisationer har gått igenom det första viktiga steget, men att fortsätta utvecklas och ta nästa steg mot att bygga en datadriven och uppkopplad verksamhet kräver ett nytt förhållningssätt, skriver Rajesh Barwal, Vice President och landschef för Sverige och Finland på Tech Mahindra.

Det innebär bland annat att man river silos i organisationen och implementerar lösningar som möjliggör snabb anpassning i takt med att kundernas krav och förväntningar förändras och kan reagera när såväl branschen man är en del av som tekniken man använder utvecklas. Men för att det ska ske behöver organisationen omfamna förändring, även om det för den i en oväntad och okänd riktning.

Lite mer konkret handlar det om att ta ett steg bort från att definiera sig utifrån sina produkter och istället fokusera på bredden i erbjudandet. Samtidigt byter man också perspektiv från det traditionella ”inifrån-och-ut” till ett mer flexibelt och framtidssäkert ”utifrån-och-in”.

Detta är ett paradigmskifte som inträffat snabbt, men gradvis och därför gått under radarn för många. För oss som arbetar inom IT och varit en aktiv del av digitaliseringsarbetet på många av de allra mest innovativa företagen är det tydligt att IT har en synnerligen viktig roll i hanterandet av den här övergången. För att det ska fungera behöver företag säkerställa att de skapar en miljö som kan agera både som möjliggörare och katalysator – hela vägen från underliggande data, grundläggande processer och infrastruktur ända ut till enskilda tjänster för individuella användare.

Den första digitaliseringsvågen innebar att man förlitade sig på partners som hade den erfarenhet och expertis som krävdes för att implementera digitala lösningar på problem som traditionellt hade hanterats med penna och papper. Den andra vågen handlade om att säkerställa att de digitala lösningarna fungerade och gjorde det effektivt genom att välja bästa möjliga lösning för var och en av de utmaningar som organisationen stod inför.

Rajesh Barwal

Idag ser vi en utveckling där enskilda produkter och tjänster spelar en mindre roll. Det nya kapitlet i digitaliseringsresan handlar om att dra nytta av existerande ekosystem och använda lösningar som moderna molntjänster som verktyg för att bryta ner silos i organisationen och underlätta samarbete och delning av data internt.

Målet är att lägga en grund som gör det enklare att identifiera nya affärsmöjligheter och snabbar att omsätta dem till verklighet – inte bara genom nya produkter utan med nya erbjudanden mot marknaden.

Oavsett om vi ser detta som ett nytt kapitel i digitaliseringen eller som startskottet för en helt ny våg av förändring på företagen så utgör det en slutgiltig uppgörelse med forna tiders syn på IT som en kostnadspost i balansräkningen. I stället blir det en självklarhet att bygga smartare och bättre IT-stöd, och samtidigt knyta sina investeringar i teknik till samma affärsdrivande KPI:er som organisationen i övrigt.

Därför är det centralt att upprätthålla en arkitektur där man snabbt kan bygga in ny teknologi för en kortare ”time to market” samtidigt som man inte släpper långsiktiga målsättningar som att dra nytta av de moderna plattformar som finns eller omsätta insamlade data till affärsnytta.

Konsultföretagen spelade en viktig roll i den förra vågen av digitalisering med outsourcing av IT. Den expertis och erfarenhet som samlades in under arbetet med att effektivisera allt från infrastruktur och processer till enskilda applikationer omsätts idag till att hjälpa organisationer inom allt från tillverkning/industri och försvar till medicinteknik, retail och bank/finans att lägga en IT-grund som underlättar och möjliggör framtida tillväxt.

Den kanske viktigaste lärdomen vi tagit med oss är att det inte finns några magiska genvägar; att så kallade nyckelfärdiga lösningar sällan är just det och att proprietära processer inte sällan skapar fler

problem än de löser. Framtidens grund behöver byggas på en djup förståelse av problemet, av kunden, medarbetarna och organisationen – samt den bransch de behöver utvecklas i samklang med.

Det låter som det perfekta nästa steget, men i realiteten borde det verkligen vara något som ges högsta prioritet här och nu. Den nya eran har smugit på oss och som vanligt är det de som anpassar sig först som kommer att ha bäst chans att dra nytta av den.

Av: Rajesh Barwal, Vice President och landschef för Sverige och Finland på Tech Mahindra.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00