Hållbarhet största giv på första heldigitala Sapphire-konferensen

Tomas Hermansson: molnplattformar ger stort affärsvärde – konstruera appar med egen UI på nolltid.

Hållbarhet största giv på första heldigitala Sapphire-konferensen 1
Tomas Hermansson, SAPs cloud platform-expert

Trots en del tekniska problem genomförde SAP sin digitala Sapphire konferens under juni. Åtminstone rätt mycket av den. En artist från England (Sting) skulle ha underhållit första dagen under öppnandet men då fungerade tyvärr tredjepartstekniken inte för många av lyssnarna. Digitala konferenser med hundratusentals deltagare som lyssnar till flera keynotes parallellt är ändå något rätt nytt och kan behöva utvecklas rent generellt. 

ERP

IT-Kanalen såg till att hämta in information genom att få en intervju med SAPs cloud platform-expert Tomas Hermansson på länk. Under intervjun betonade Tomas Hermansson begreppet “Intelligent Enterprise” flera gånger. Begreppet används flitigt på SAP för att betona den strategiska visionen: att alla företag med hjälp av molnplattform, molnlösningar och enhetlig datahantering kommer att utveckla unika, data-drivna insikter, flöden och även affärsmodeller.
SAP är ju främst stora på affärssystem, framförallt inom ERP (Enterprise Resource Planning), som SAP dock de senaste fem åren utvecklat till multipotenta molnverktyg som bas för alla affärsområden. Enligt tidningen Forbes använder de flesta av världens mest framgångsrika företag (84 procent) system från SAP som är ett tyskt företag. (Ett intressant undantag där de flesta så stora dataföretagen kommer från USA.)

Medarbetare i fokus

Hållbarhet största giv på första heldigitala Sapphire-konferensen 2Hermansson jobbar främst med strategiska kunder i Sverige. Där står företagens möjlighet att vässa den operativa effektiviteten och uppnå större kundnöjdhet fortfarande överst på agendan.Och båda målen förutsätter att både chefer och medarbetare har smarta lösningar för samarbete, innovation och vidareutveckling att tillgå. Efter egenutveckling och flertalet förvärv har SAP numera erkänt bra HR-system, som i dag är helt integrerbara i företagens kärnsystem ERP.
Vad är då nästa steg för företag som redan har smarta affärssystem på plats och även har koll på sin data?
Nu är vi framme vid steg två i digitaliseringsresan, säger Hermansson . Använder man sig av SAPs versatila molnplattform betyder det att alla affärsområden och även enskilda användare kan skapa nya appar, analyser eller dataflöden på ett mycket enklare och snabbare sätt. Genom öppna APIer i plattformen kan man dessutom få fram områdes-, företags- eller branschunika funktioner, vilket också gagnar företagens affärspartner, som även de kan få tillgång till smart, men likväl standardiserad data. Molnplattformen ger tydliga konkurrensfördelar. Den betyder skillnaden mellan faktisk exekvering och lång planering av affärsmöjligheter, säger Hermansson.

Molninfrastruktur och molnplattform som arbetar ihop

SAP har det gångna året vässat sina samarbeten med de stora molnleverantörerna och har i dag det mest utvecklade samarbetet med Microsoft Azure. Många nordiska företag har valt att ta det stora digitaliseringssprånget till molnet genom att helt enkelt flytta sina system till en molninfrastruktur. SAP’s molnplattform i tillägg till det tillåter att företagen tar nästa steg i digitaliseringen genom att gå över till affärssystem i molnet och framförallt snabbt ta fram nya molnlösningar själva, förklarar Hermansson.

“Låt oss ta ett exempel från just hållbarheten: Det går att beräkna utsläppen vid exempelvis en flytt. Utan att behöva vara mjukvaruutvecklare själv, kan man enkelt och inom ett par timmar eller dagar konstruera en app som mäter utsläppen baserad på redan existerande data inom företaget. Vips har man en ny tjänst som skapar transparens i hur man kan förbättra hållbarheten.”

Ett annat exempel är ett företag som levererar mat ut till konsumenterna, som låter slutkunderna själva lägga beställningar genom en app och på så sätt automatiserar och koordinerar beställningarna och leveranserna.

Miljön behöver konkret stöd

Hållbarhet största giv på första heldigitala Sapphire-konferensen 3Det har på allvar blivit viktigt för företag att minska sin inverkan på miljön. Men hur går det konkret till att redovisa miljöpåverkan som koldioxidutsläpp tex av en produkt längs hela värdekedjan, eller för att ta exemplet ovan, matkassars leverans till kund?
“Greta-effekten är kännbar”, säger Hermansson. Och det är mer vanligt bland unga att försäkra sig om att tjänster och produkter är hållbara. Men den här trenden bland slutkonsumenter kommer inte bara fortsätta, utan i långt större utsträckning även bestämma vilka företag som är framgångsrika, när investerare, aktieägare och affärspartner kräver transparens gällande hållbarhetsstrategi och uppföljning av åtgärder. SAP ger nu konkret stöd till alla företag, oavsett vilka system de använder i botten, att kunna skapa just denna transparens i alla led. Även här spelar molnplattformen huvudrollen i att kunna greppa relevant data, förvandla den till analyser och därmed skapa förutsättningen för att överhuvudtaget förbättra hållbarheten. Samma transparens gäller också leveranskedjorna, där Covid-19-krisen medfört åtskilliga stopp i produktionen världen runt.

Kundmöten designar framtiden

“Nu kan den som jobbar i en produktionsenhet ta en bild med mobiltelefonen och skicka till tekniken så snart ett problem uppstår men före stopp”, säger Hermansson. Det går att förebygga direkt och fortsätta som vanligt.
“Dessutom får man igång ett svänghjul av data som i sin tur leder till snabbare och mer effektiva beslutsprocesser.”

Ofta har SAP kundmöten där alla möjliga yrkeskategorier hos en kund deltar och utvecklar tillsammans. Frågan som ställs är “vilken förbättring vill vi ha i vår organisation”. Det kan man ta reda på vid en så kallad “design thinking-workshop”.

“Företag har behov av data för att utvecklas till det intelligenta företaget (Intelligent Enterprise). SAP är sedan länge marknadsledare inom det vi kallar O-data, alltså operationell data som kommer från alla affärsområden – från finans till inköp, från marknadsföring till sälj, från produktutveckling till support. Med hjälp av X-data, alltså upplevelsedata, i kombination med operationell data skapar man en både bredare men framförallt djupare förståelse för sin kund, personal, marknad och/eller sina produkter/tjänster”, säger Hermansson.

Utan moln ingen data-driven innovation

Hållbarhet största giv på första heldigitala Sapphire-konferensen 4“Du kan tänka på SAPs molnplattform som en bas med färdigpaketerade sets som levererar allt du behöver för att integrera, utveckla och sköta applikationer: från datasets, användargränssnitt, flöden och analyser”, säger Hermansson. Det finns typiska affärsincidenter som än i dag sköts manuellt i en eller mellan olika system, och för dessa har vi till och med konfigurerat nyckelfärdiga appar.

“Ett bra exempel är faktura-betalningsmatchning. Vi har en app färdig, där vi använder oss av maskininlärningsfunktioner för att automatisera en annars viktig men tråkig uppgift. Tänk nu om ett företag skulle behöva lägga upp en sådan funktion med eller mellan egeninstallerade applikationer. Det skulle ta mycket tid och resurser, och dessutom inte kunna använda sig av färdiga maskininlärningsalgoritmer”, säger Hermansson.

Ett företag som använder SAP Cloud Platform i dess fulla kapacitet är Delivery Hero, en matleverantörstjänst för restauranger. De behöver kunna agera på en snabbrörlig konsumentmarknad, där matvanor och preferenser skiftar fort och leverantörerna byts ofta.

“Enligt egen utsago är molnplattformen den främsta motorn för att de [Delivery Hero] kunnat anpassa och skalera sin verksamhet så snabbt, säger Hermansson.

För mer information om SAP Cloud: