Han vill ge dig vassare analyser  

[PÅ STAN MED] Logi Analytics är en tillväxtraket. I alla fall enligt Logi Analytics Europachef Tom Cahill. I ryggen har företaget en uppstickarlösning för affärsanalys.

Logi Analytics Europachef Tom Cahill
Logi Analytics Europachef Tom Cahill

– Vi växer så det knakar och det känns oerhört spännande. På den nordiska marknaden ska vi ta ett trampolinhopp för att nå 500 procents tillväxt de närmaste åren, säger Tom Cahill, med en uppskattande nick mot mig.

När väldoftande kaffe landar på bordet framför oss på ett café på Södermalm undrar jag om Tom Cahills optimism kan bli realitet.

Konkurrensen är nämligen mördande. Beslutsstöds- och affärsanalysleverantörerna är omkring 100 till antalet. Minst. Gränsen mellan beslutsstöd, (Business Intelligence), och affärsanalys (Business analytics), är inte knivskarp. Enkelt uttryckt handlar det om it-stöd för att rapportera och analysera information som döljer sig i datamängder. Och så erbjuds realtidsbaserade lösningar och prediktiv analys.  Den gemensamma nämnaren är att få fram pålitlig data vid rätt tidpunkt för att kunna få koll på kunder, syna försäljning eller förutspå trender.

Redan förberett –

Tom Cahill framhåller att Logi Analytics inte direkt ska jämförbara med konkurrerande besluts- och analysverktyg som till exempel SAS Institute, Gognos eller Qlikview. Skillnaden mellan Business Analytics – som är den mest efterfrågade analysverktyget av Logi Analytics tre lösningar – och konkurrerande analysverktyg är flera:

–  Business Analytics är uppbyggt efter liknande principer som att bygga lego. Varje användare kan själv lägga till ny funktionalitet som passar ens behov i ett self service-tankesätt, säger Tom Cahill.

Tanken är att följa trenden att allt fler analys- och beslutsstödsköpare blir affärsenheter utan stöd från sina it-avdelningar.

Lösningen bygger på kundföretagets it-avdelning har förberett Business Analytics plattformen med information från olika källsystem. Det kan vara data från både interna och externa system. Sedan är det bara välja och vraka det användaren vill ha.

Många andra analysverktyg är uppbyggda på ett annat sätt, hävdar Tom Cahill. Det innebär att lösningarna är svåra att anpassa på individnivå.

– Om en användare plötsligt vill ha ny information för att kunna analysera tar det i regel lång tid innan it-avdelningen kan tillgodose önskemålen. Ibland krävs tidsödande konsultinsatser, säger Tom Cahill.

Tom Cahill bor och jobbar i Dublin. Almanackan är fullspikad. Han är en flitig affärsresenär, framför allt den här perioden då USA-baserade Logi ska visa framfötterna i Norden och övriga Europa. För Logis räkning har han även bott och jobbat i Tyskland och Spanien.

På fritiden rider och löptränar Tom Cahill. Han har varit med åtskilliga Triathlon-lopp, en uthållighetsidrott som består av tre grenar: simning, cykling och löpning. Det gör att han ser pigg och vältränad ut när vi i högt tempo vandrar på Götgatan.

Kan bäddas in i andra system –

Med på promenaden i vårsolen går Toms kollega Peter Fredriksson som är Sverigechef på Logi Analytics i Göteborg.

– Vårt analysverktyg är unikt eftersom det kan bäddas in i andra it-system. På så sätt kommer verktyget närmare användarnas affärsprocesser. Till exempel har en svensk bank integrerat våra analysfunktioner i sitt leasingsystem, säger Peter när vi skymtar Slussen framför oss.

Peter Fredriksson berättar att Business Analytics och de två andra lösningarna har en inbyggd processmotor som automatiserar ett företags processer. För användarna blir det då lättare att få fram siffror och statistik som identifierar styrkor och svagheter i en verksamhet. Och då kan en användare arbeta för att eliminera flaskhalsarna i en process.

TV Peter Fredriksson och TH Tom Cahill
TV Peter Fredriksson och TH Tom Cahill

Logi Analytics lösningar säljs på två sätt. Antingen via kanalen till slutkunder, eller via OEM. Exempel på det sistnämnda är till exempel HPEs HAV-Visualizer som bygger helt på Logi Analytics lösningar.

Prisbilden på Logis analysverktyg är ovanlig på marknaden, enligt Peter Fredriksson:

– Vi tar betalt per kund i stället för användarlicenser. Konkret innebär det att varje kund i princip kan ha obegränsat med användare, säger Peter när han och Tom gör sig redo för fotografering.

Många delar i analysen –

För att kunna analysera data kan det behövs underliggande infrastruktur som majoriteten av Logi Analytics kunder redan har på plats.  Det är datawarehouse, en databas som är utformad för avancerad analys, in­for­ma­tions­lager som används för för­sälj­nings­analys. Det är även ETL- som extraherar och laddar data från olika källsystem i verksamheten. Det är data som blir underlag till analyserna som anställda kan agera på i presentationsverktygen.

Alternativ till data ware­house kan vara Olap (Online Analytical Processing) som används för att syna data i stora företagsdatabaser. Om det handlar om att analysera stora datamängder behövs big data-lösningar.

Logi Analytics erbjuder inte någon bakomliggande infrastruktur. Däremot, om någon Logikund skulle sakna till exempel datawarehouse och ETL, kan de använda företagets lösning Datahub.

– Datahub innebär att kundens data flyttas över till huben som kan vara kundplacerad eller köras i molnet. Då slipper kunden investera i egen utrustning, säger Tom Cahill.

Logi Analytics tredje lösning heter Vision, som är framtagen för speciella arbetsgrupper eller avdelningar. Exempel på användare är till exempel Controller, säljare, och marknadsförare.

Olika analysbehov –

Tom Cahill framhåller att Logi Analytics har över 1 700 kunder. Varje kund använder analysverktygen olika. Logistikföretaget Fedex har integrerat analysverktyget i sina egna system för att se avvikelser i sina materialflöden.

– Varje användare på Fedex kan se avvikelserna inom sina ansvarsområden i leveranskedjorna. Vissa vill ha grafer och tabeller i visualiseringsbilderna, andra använder GPS-markeringar och kartor, säger Tom Cahill.

Ett annat kundexempel är den brittiska butikskedjan WH Smith:

– Butikskedjan använder analysverktyget för att se vilka produkter som efterfrågas mest i butikerna och när på dagens köpsuget efter specifika varor är störst. Tack vare verktyget kan varje butik löpande förändra sortimentet flera gånger per dag, säger Tom Cahill.

 

Tom på 20 sekunder:

Ålder: 49

Bor: Dublin, Irland

Familj: Fru och två döttrar.

Karriär: Tidigare analytiker på bland annat Tibco och Talend.

Antal uppkopplade it-enheter hemma: 7.

Gillar  Läsa böcker, rida och löpträna.

Oväntad talang: Kan prata fem olika språk.

Planerad resa: Australien.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Post Comment