HCL tar hand om tekniken bakom Volvo Ocean Race

Volvo Ocean Race är med sina 45 000 sjömil världens längsta professionella tävling och gör uppehåll i 12 hamnar under tävlingen.  

Den globala IT-konsultjätten HCL Technologies har valts till leverantör av strategiska IT-tjänster för seglingstävlingen Volvo Ocean Race 2017-2018. Det innebär att HCL blir ansvariga för att utveckla och leverera IT-lösningar till den globala tävlingen som äger rum vart tredje år och som tillhör världens mest utmanande båttävlingar. Tävlingen är 45 000 sjömil lång och attraherar värdens bästa seglare.

IT-infrastrukturen utvecklas i samarbete med HCL och utgör ryggraden för den mediala täckningen av Volvo Ocean Race via streaming och Tv-produktioner av de största händelserna under tävlingen samt produktioner vid de hamnar som omfattas av årets upplaga. HCL kommer att hantera kommunikationen mellan olika platser världen över där båtarna gör uppehåll, vilket bland annat innebär att HCL ser till att optimalt hantera digitalt innehåll, mobila datacenters och infrastruktur med full redundans, WI-FI av världsklass och multimediacenters. HCL kommer att hantera hela kedjan av IT-stöd i samtliga tolv hamnar som omfattas av tävlingen. Därigenom ska HCL se till att Volvo Ocean Race blir en upplevelse utöver det vanliga för alla som följer båtarna under den åtta månader långa tävlingen och i de hamnar där båtarna stannar under resan.

Mark Turner CEO för Volvo Ocean Race säger:

– Årets upplaga av Volvo Ocean Race kommer att vara mer digital när det gäller kommunikation och möjligheten att följa tävlingen. Det förväntas att bli tre miljoner besökare till de särskilda Race Villages som byggs upp i olika hamnar och 5000 journalister som rapporterar om tävlingen. Dessutom kommer tiotals miljoner fans att följa tävlingen. Det ställer stora krav på den komplexa IT-infrastruktur som ska stödja evenemanget. Med hjälp av HCL är vi trygga i att fans, media och andra intressenter ska kunna ta del av tävlingen bättre och på en ny nivå än någonsin tidigare.

– Vi är glada över att supportera ett sådant extremt sportevent som Volvo Ocean Race, säger Ashish Gupta, Corporate Vice President & Head of EMEA, HCL Technologies . Tävlingen har blivit den mest utmanade av alla inom seglingssporten och är en obeskrivlig upplevelse för deltagarna. HCLs team runt om i världen kommer att jobba hårt tillsammans för att skapa en digital upplevelse i världsklass för miljontals människor som följer tävlingen. Vi kommer att använda oss av den senaste digitala tekniken för att följare ska komma så nära inpå tävlingen som möjligt.

Tävlingen startar i den spanska staden Alicante den 22:a oktober, 2017. Tävlingen sträcker sig över 45 000 sjömil (drygt 83 000 km) och är därmed världens längsta professionella tävling. Varje år lägger arrangören till en ring på den trofé som segraren får. Årets vinnare får en trofé med 13 ringar.

Volvo Ocean Race och HCLs partnerskap är ytterligare ett exempel på HCLs satsningar inom idrotten. Sedan tidigare har man bland annat ett globalt partnerskap med Zlatans Manchester United, där HCL är klubbens officiella digitala partner.