Helen digitaliserar sin verksamhet och förbättrar kundupplevelsen med Tieto Smart Utility
Hem NYHETER Helen digitaliserar sin verksamhet och förbättrar kundupplevelsen med Tieto Smart Utility

Helen digitaliserar sin verksamhet och förbättrar kundupplevelsen med Tieto Smart Utility

Publicerat av: Redaktionen

Det finländska energiföretaget Helen har valt att stödja sin elhandel- och distributionsverksamhet med molnlösningen Tieto Smart Utility.

Helen digitaliserar sin verksamhet och förbättrar kundupplevelsen med Tieto Smart Utility 2De nya tjänsterna ökar företagets konkurrenskraft och operativa effektivitet genom att digitalisera dess viktigaste processer och förbättra kundupplevelsen. Dessutom blir det enkelt att ansluta till datahubben – energiföretagens kommande centraliserade lösning för utbyte av information.

Helen är ett av de ledande energiföretagen i Finland och har mer än 400 000 kundanläggningar. Tieto Smart Utility optimerar Helens viktigaste kundprocesser, till exempel flerkanalig marknadsföring, försäljning och kundtjänstprocesser samt fakturering. Förändringen ger Helens kunder ett mer omfattande utbud av tjänster i digitala kanaler och gör kundservicen snabbare och mer tillgänglig, vilket bidrar till en bättre kundupplevelse. Den nya lösningen betjänar Helens företags- och konsumentverksamhet och tas i bruk inom elbranschen 2/2020 och inom värme och kylning 10/2020.

”Vi ville ha en lösning som optimerar våra nuvarande och kommande verksamhetsbehov. Det sker ständigt nya saker på energimarknaden och vi ville hitta bästa möjliga partner som är lösningsorienterad och långsiktigt engagerad i att utveckla processen för att uppfylla våra specifika förväntningar”, säger Marko Riipinen, vice vd för försäljning och kundservice på Helen.

”Det känns bra att utöka vårt långsiktiga partnerskap med Helen och kunna öka Helens konkurrenskraft med digitalisering. Energimarknaden präglas av snabba förändringar som kräver en hög nivå av digitalisering. Det ökar Helens konkurrenskraft och skapar bättre kundupplevelser. Dessutom måste energisektorn förbereda sig för framtida förändringar på energimarknaden, till exempel en övergång till en leverantörscentrerad modell. Vårt serviceutbud är i ständig utveckling och säkerställer att kunderna får hög processautomation till konkurrenskraftiga priser”, säger Olof Ferenius, chef för energisektorn på Tieto.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00