Hogia lanserar ny affärslösning för grossister

Nu lanserar Hogia en molnbaserad affärslösning för grossister som skapar ett komplett affärsflöde, från orderläggning till betalning och redovisning.

Med Hogias nya affärslösning kan små och medelstora grossistföretag hantera hela sin verksamhet i en och samma lösning.

Alla funktioner delar kundregister, kontoplan, dimensioner och valutaregister. Registrerade transaktioner finns tillgängliga i realtid genom hela flödet, vilket ger företag full kontroll på sin verksamhet.

– Marknaden efterfrågar integrerade helhetslösningar som ser till att flöden och processer hänger ihop. Med vår nya affärslösning kan små och medelstora grossistföretag hantera hela sin verksamhet i en och samma lösning, berättar Annica Gilbertson Hogias expert på retail.

Integrationen mellan retailsystemet Hogia Retail och ekonomisystemet Hogia OpenBusiness skapar ett sömlöst arbetsflöde från orderläggare till ekonom. Uppgifter som registreras en gång blir automatiskt rätt i samtliga delar av lösningen. Hogias affärslösning passar såväl mindre företag som organisationer med flera juridiska enheter. Transaktioner i Hogia Retail bokförs direkt i ekonomisystemet och på rätt enhet inom organisationen utan någon manuell hantering.

– En stor utmaning för grossister är att vid varje tidpunkt ha kontroll på företagets varuflöde och lagervärde. Ett affärsflöde i realtid ger underlag för analyser och beslutstöd som möjliggör att inköp och leverans optimeras löpande, och att företag snabbt kan agera på förändringar som sker på marknaden, berättar Annica. Då alla funktioner delar kundregister ger det också möjlighet att redan vid orderläggning få koll på kundernas aktuella betalstatus och direkt arbeta med rätt priser baserat på kundens avtal, något som stärker orderflödet.

Utvecklingen inom handeln går fort.

– Som handlare krävs det att man satsar på digitaliseringsarbetet för att vara konkurrenskraftig. Företag måste ställa höga krav på sina affärssystem för att nå ut till sina kunder och effektivisera orderläggning. Tillsammans med e-handelspartners kan vi erbjuda grossister helhetslösningar som inkluderar en säljkanal på nätet. Agerar man både som grossist och säljer i butik mot slutkonsument är det enkelt att inkludera en eller flera butiker i lösningen, berättar Annica.

Hogia är med som utställare på Formex i Stockholm den 21–24 augusti tillsammans med e-handelspartner Starweb och E37.