Högskolan i Skövde besöker världens största dataspelskonferens

Snart inleds Game Developers Conference i San Francisco.

Arslan Tursic, Tobias Karlsson och Vigfus Omarsson kommer, som en del av Sweden Game Arena, besöka Game Developers Conference i San Francisco.

GDC är världens största konferens för yrkesverksamma inom dataspelsindustrin och Högskolan i Skövde kommer, som en del av Sweden Game Arena, vara på plats med monter.

Tre lärare från Högskolan kommer vara på plats på Game Developers Conference tillsammans med Sweden Game Arena för visa upp norra Europas bredaste utbud av dataspelsutbildningar. Med i Kalifornien kommer också ett antal Skövdeföretag finnas, bland annat Flamebait Studios, GuidingRules Games, DoubleMoose Studios, Pieces Interactive, samt Coffee Stain Publishing. Montern delas med Game Hub Denmark och 3D-grafikföretaget Quixel. Vigfus Omarsson, adjunkt inom informationsteknologi vid Högskolan i Skövde, är en av de tre lärarna som ska åka. Han menar att det är värdefullt att Högskolan i Skövde finns representerad på plats.

– Det är viktigt att som lärare få färsk information om hur spelutveckling går till utanför skolmiljön. Man kan upptäcka nya metoder, programvaror och knyta nya kontakter som så småningom kan leda till samarbeten eller gästföreläsningar, berättar han.

Stora förväntningar

Han representerar Högskolan i Skövde på mässan tillsammans med kollegorna Tobias Karlsson och Arslan Tursic, som båda är adjunkter på Avdelningen för spelutveckling, och det råder ingen tvekan om att de har stora förväntningar på de kommande dagarna.

– Det kommer vara väldigt många intressanta talare på plats från stora företag. Tidigare år har de också visat teknologiska nyheter som ännu inte nått marknaden. Dem kan man få klämma, känna, titta och kanske lyssna på, säger Tobias Karlsson. Sedan ser jag fram emot att vara med när spelutvecklare från hela världen samlas på ett ställe. Det är coolt att få uppleva, tycker jag.

– Jag hoppas på att få bättre insyn i hur den stora branschen fungerar. Jag tänker också ta med min portfolio för att få den granskad av proffsen. Då kan jag få reda på hur pass bra jag är på det jag gör och förhoppningsvis kommer det påverka hur jag för in mina kunskaper i min undervisning, säger Arslan Tursic.

– För egen del är det här en chans att återse San Francisco och speciellt Silicon Valley där jag bodde i många år. Jag hoppas även ta med Arslan och Tobias på besök till gamla kollegor och arbetsplatser så de får se intressanta företag från insidan, berättar Vigfus Omarsson.

Fördjupning av kompetensen

Game Developers Conference pågår pågår 18 – 22 mars och syftet med resan är framför allt att förbättra och fördjupa kompetensen hos lärarna, med fokus på deras respektive arbetsområden. Under mässan hålls hundratals föreläsningar och seminarier, vilket erbjuder en strålande möjlighet för Högskolan att knyta viktiga kontakter och ge de besökande lärarna ny kunskap och nya insikter att ta med hem.

– Vi ska gå på fräsiga föreläsningar och prata med intressanta branschmänniskor. Sen har vi också samarbetspartners på två skolor i USA, så dem kommer vi försöka träffa. Men viktigast för mig är att ta lärdomar från erfarna spelutvecklare inom grafikdisciplinen och förhoppningsvis få tips kring hur jag kan förbättra mitt eget hantverk som grafiker, säger Tobias.

– Kunskaper, inspiration, nya ambitionsnivåer och nya kontakter, det är vad jag önskar ta med mig hem, säger Vigfus.

– Jag hoppas på att få med mig många kontakter hem från de stora globala företagen. Då kanske jag kan peka studenter i rätt riktning om de är intresserade av den typen av spelutveckling, avslutar Arslan.