Hon avslöjar hemligheten bakom Office IT-Partners framgångar

Office IT-Partner lyser allt starkare på partnerhimlen. Under det senaste året har de kammat hem flera utmärkelser från leverantörer. Hårt arbete med utveckling av ledarskapet i kedjan är en av hemligheterna, enligt vd Mia Irborg.

Mia Irborg
Mia Irborg, vd Office IT Partner.

Office IT-Partner kammar hem utmärkelse efter utmärkelse. Förra året prisades de av Microsoft som bästa SMB-partner, i januari fick de en Guldmyra av HP och nyligen fick de också pris av Veeam.

Flest HP-nomineringar någonsin

Vi bad kedjans vd Mia Irborg avslöja hemligheten. Hon börjar med att konstatera att ”2014 gick till historien på flera sätt” med en tillväxt som översteg förväntan och som sagt flera utmärkelser.

– När det gäller HP blev vi nominerade i hela sju av tio kategorier och det har tydligen aldrig hänt förut [att en partner blir nominerad i så många kategorier]. Vi är självklart väldigt stolta!

Så vad är det ni gjort för att nå dessa höjder?

– Det är flera aspekter som nu börjar betala av sig. Det är nästan tre år sedan vi började vår resa med att förflytta oss i värdekedjan. Vi har arbetat hårt med flera initiativ och driver fortfarande den resan framåt.

– Dels startade vi ett ledarutvecklingsprogram för alla ledningsgrupper på våra lokalkontor för cirka 2,5 år sedan. Vi har fokuserat på att utveckla ledarskapet, ledningsgruppens effektivitet och än bättre samverkan inom kedjan, fördjupat oss i vad det konkret innebär att arbeta som en strategisk rådgivare (vi kallar det Strategiskt Partnerskap) med våra kunder (konkret handling). Det har varit mycket uppskattat och gett resultat.

– Vi har idag en mycket bra gemensam plattform och syn på framtiden att bygga vidare på. Kontoren är oerhört duktiga på att inspirera varandra till nya lönsamma affärer.

Nöjdare än nöjdast

Hon hävdar att det arbetet också har lett till att de blivit en bättre arbetsgivare och pekar på att de under flera år haft höga värden i sina medarbetarundersökningar.

– De senaste året har värdena stigit mycket inom flera områden och vi har till och med kontor som har krossat befintliga högsta uppmätta värden hos analysbolaget, säger hon.

Microsoft nära polare

Ingen återförsäljare är en ö utan är förstås beroende av övriga aktörer i ekosystemet. När det gäller Office IT-Partner har i synnerhet Microsoft haft stor betydelse för kedjans utveckling, säger Mia.

– Vi fick mycket hjälp av Microsoft tidigt, började testa deras processer och har sedan tagit fram anpassade modeller för [oss]. Detta har lett till att vi anställer medarbetare med lite annan profil idag och exempelvis att antalet projektledare ökar konstant.

– Vi fick även tidigt med Microsoft prova på nya initiativ som till exempel deras workshop Shiny Goals som nu rullats ut i kanalen.

– För oss är samarbetet med Microsoft oerhört viktigt, en partner som förstår vår modell och som ser potentialen och därmed är kreativ och anpassningsbar.

Slut på “olika viljor”

Mia berättar att hon ibland för frågan hur det är att driva en kedja med så många ”lokala viljor”. Svaret är att bilden av kedjan som en samling entreprenörer med egna idéer som drar åt olika håll faktiskt inte stämmer längre.

– Jag kan ärligt säga att vi sedan flera år tillbaka har lyckats kombinera dem till ”en vilja”.

 

Post Comment