När handeln allt mer på riktigt går mot omnikanal och unified commerce luckras gränserna upp för var och hur kunderna handlar.
Via e-handel, i butik eller i en kombination av båda två – och hur man väljer att betala sina varor. Klarna Checkout är en betalningslösning som är lika smidig i butik som på webben. Nu integreras lösningen i tjänsten Harmoney från Pulsen Retail och blir tillgänglig för Pulsens kunder. Hööks Hästsport har den redan på plats i sina butiker och på sin webb.
När kunden kommer till kassan i butiken med sina varor anger kunden sitt mobilnummer istället för att ta fram kort eller kontanter. Harmoneys kassasystem pratar med Klarna och kunden får direkt ett SMS från Klarna i sin telefon. Via länken i SMS:et granskar kunden sitt köp och sina uppgifter, och ges möjlighet att välja olika betalsätt som passar just honom eller henne såsom exempelvis faktura eller delbetalning. När kunden godkänner köpet i mobilen får butikens kassa ett OK på betalningen och köpet är avklarat. Hela flödet tar inte längre tid än traditionella sätt att betala i kassan.
– Våra kunder förväntar sig samma flexibilitet kring köpet oavsett om de handlar på webben eller i våra butiker. För oss känns det därför helt naturligt att nu införa en smidig betallösning som Klarna Checkout för att ytterligare stärka vårt omnikanalserbjudande, säger Patrik Back, CFO på Hööks.
Hööks är Skandinaviens ledande företag inom hästsportsbranschen med ett femtiotal butiker i Sverige, Norge, Danmark och Finland. De bedriver också en väldigt aktiv e-handel på dessa marknader. Sedan många år tillbaka använder de tjänsten Harmoney från Pulsen Retail som backendsystem för all handel oavsett försäljningskanal.
– Utvecklingen på retailområdet går snabbt och genom vårt nära samarbete med Pulsen Retail vet vi att vi har ett bra stöd för våra affärer och processer även i förändringstider. Det är dessutom fler spännande lösningar på gång i Harmoney, som vi hoppas ska ge en ännu bättre upplevelse för våra kunder, fortsätter Patrik Back.