HP:s nya plattform för dataanalys gör det möjligt för företagets partners att stärka sina kunders erbjudande till kund och långsiktigt förbättra tillväxten. Samtidigt lanserar HP en molnbaserad prenumerationstjänst för skrivare.
HP kallar plattformen för dataanalys HP Amplify Data Insights och är till för att inspirera sina partners att utveckla nya strategier, innovationer och att bättre möta sina kunders behov.
Initiativet bygger på att företagets partner delar med sig av sina data till den nya plattformen. Och de verkar vara med på tåget sedan idén presenterades på förra årets partnerevent, HP Reinvent.
– 98 procent av våra partner är öppna för att dela med sig av sina data, säger Luciana Broggi, som är Head of global routes to market på HP.
Hon betraktar den nya plattformen som extremt viktig för HP och frågan om säkerhet är högt prioriterad. Eftersom inga persondata finns med bland de en miljard dataobjekten, så omfattas plattformen inte av GDPR.
Luciana Broggi anser att plattformen är den mest intelligenta och robusta plattformen för dataanalys, som finnas på marknaden. Hon ser det som ett uttryck för ”datacentrerad samarbete” och hon är övertygad om att den kommer att hjälpa sina partner att korta ned tiden till marknad.
– I allmänhet räknar vi med att 58 procent av företagen som är datadrivna förbättrar sina lönsamhetsmål jämfört med företag som inte är datadrivna, säger Luciana Broggi.
Plattformen uppdateras veckovis och information om den finns på sajten HP Partner Portal, https://partner.hp.com/. Där finns också handledning om hur data mellan HP, partner och deras kunder kan effektivisera sin datadelning.
Sammfattningsvis så kombinerar den nya plattformen skyddade data med tredjepartsverktyg för analys inom tre segment.
Den första ger möjlighet till benchmarking när det gäller partner och deras kunders prestationer på deras egen marknad. Det kan till exempel gälla omsättning per bransch och företagsstorlek, säljmix per kundbransch eller rabatthistorik.
– På så sätt kan en partner bättre kunna analysera sin verksamhet och jämföra med hur andra partner presterar. Dessutom får våra partners bättre inblick i hur deras kunder kommer att agera och därmed erbjuda rätt tjänster, säger Mary Beth Walker, som är Head of global channel strategy på HP.
Den andra möjligheten som plattformen till exempel öppnar för är att analysera specifika partners kundbeteende.
Den tredje möjligheten är att bättre kunna analysera olika typer av kampanjer.
– Det här hjälper våra partners att förbättra sina erbjudanden om uppgraderingar till sina kunder, säger Mary Beth Walker.
HP Amplify Data är nu tillgänglig på HP:s samtliga marknader.
På sitt partnerevent, HP Reinvent, lanserar företaget också en ny molnbaserad prenumerationstjänst, Managed Print Service (MPS), för skrivare. Tjänsten ska hjälpa kunderna att optimera sina kostnader genom enklare hantering, förbättrad produktivitet och leveransflexibilitet för all slags skrivarutrustning.