1,4K
Utifrån Huaweis egen kvantitativa data och case hämtade från verkligheten om hur intelligent teknik genomsyrar branscher, identifierar årets rapport tios megatrender som i dagsläget utformar hur vi lever och arbetar.
GIV förutspår också teknologitrender fram till 2025, inklusive 5G-täckning, AI-distribution, hemrobotar och smart assistans.
Tio trender och exempel utifrån GIV’s viktigaste förutsägelser för 2025
- Bots i hemmet: Framsteg inom materialvetenskap, perceptuell AI och nätverksteknologi driver användandet av robotik i en mängd hem- och personliga scenarier. GIV förutspår en global penetrationsgrad på 14 procent för hemrobotar.
- Supersyn med AR/VR: Konvergensen av 5G, VR/AR, maskininlärning och annan ny teknik kommer att låta oss se bortom avstånd, yta och historia. Detta öppnar upp nya möjligheter för människor, företag och kulturer. GIV förutspår att andelen företag som använder AR/VR kommer att öka med 10 procent.
- Zero Search: När datadrivna och sensorutrustade apparater och enheter börjar förutse våra behov kommer information att genereras tillbaka till oss. Framtida sökningar kommer att vara knappfria, personliga sociala nätverk kommer att skapas enkelt och industrin kommer att dra nytta av att upprätthålla zero-search. GIV förutspår att 90 procent av alla som äger smarta enheter kommer att använda intelligenta personliga assistenter.
- Skräddarsydda gator: Intelligenta transportsystem kommer att ansluta människor, fordon och infrastruktur till varandra, vilket skapar mindre trängsel, snabb nödhjälp och andra funktioner som gör livet smidigare. GIV förutspår att 15 procent av fordonen kommer att ha mobila ”fordon-till-allt”-teknik.
- Bots i arbetslivet: Smart automatisering förändrar redan många branscher och kommer i framtiden kunna utföra mer riskfyllda, repetitiva och noggranna uppgifter – en stor förmån för säkerhet och produktivitet. GIV förutspår att det kommer att finnas 103 robotar för varje 10 000 anställd i branschen.
- Augmented creativity: Molnbaserad AI kommer att minska kostnader och barriärer för att utföra vetenskapliga experiment, innovation och konst. Det öppnar också en guldgruva av kreativ potential som är tillgänglig för alla. GIV förutspår att 97 procent av de stora företagen kommer att använda AI.
- Friktionsfri kommunikation: AI och big data-analys skapar sömlös kommunikation mellan företag och kunder och minska språkbarriärer. Noggrannhet, förståelse och förtroende kommer att stå bakom morgondagens kommunikation. GIV förutspår att företag till fullo kommer att utnyttja 86 procent av den information de producerar.
- Symbiotisk ekonomi: Företag över hela världen använder digital teknik och smarta applikationer på enhetliga åtkomstplattformar – det innebär bättre samarbeten, resursdelning, starkare globala ekosystem och högre produktivitet. GIV förutspår att alla företag överallt kommer att använda sig av molnteknologi och att 85 procent av alla affärsapplikationer kommer att vara molnbaserade.
- 5G:s snabba utrullning: 5G är här och rullas ut mycket snabbare än någon tidigare trådlös generation – potentialen för individer, företag och samhälle är enorm. GIV förutspår att 58 procent av världens befolkning kommer att ha tillgång till 5G.
- Global Digital Governance: Framstegen inom digital teknik måste balanseras av delade datastandarder och principer för dataanvändning. GIV förutspår att den årliga volymen av global data kommer att nå 180 ZB (1 ZB = 1 biljon GB).
- -Mänsklig utforskning kommer aldrig att sluta. Vi borde bredda vårt synfält från vad vi ser idag till vad som händer i framtiden, och skifta från innovation till uppfinning. Vi ser snabba förändringar i både vardagsliv, arbete och samhälle eftersom varje bransch antar AI, 5G, cloud computing och annan ny teknik. Huawei är hängivna till att bygga digitala plattformar, användarupplevelser och intelligent teknik som driver kontakt och uppkoppling överallt och för varje tillfälle. Det är vårt uppdrag att erbjuda varje person, hem och organisation en intelligent framtid och fördelarna med helt nya tillväxtmöjligheter, säger Kevin Zhang, Huaweis Chief Marketing Officer för ICT Infrastructure.