HubSpot vill rensa upp i app-djungeln – lanserar gratis email-funktioner i sitt CRM-verktyg

Marknadsföringsplattformen HubSpot lanserar idag gratis funktioner för att skapa, skicka och analysera resultaten av e-post som en del av den kostnadsfria versionen HubSpot CRM.

Kipp Bodnar, CMO på HubSpot

Därigenom vill HubSpot ge användare de verktyg de behöver för att kunna överblicka hela kundresan och i slutändan ge sina kunder en mer enhetlig upplevelse.

Snabbväxande företag har ofta en IT-miljö som präglas av mängder av appar, vilket till slut leder till att det blir svårt att skapa sig en överblick av helheten kring marknadsföringsinsatserna. Enligt en rapport från HubSpot Research anger 82 procent att de förlorar upp till en timme om dagen på att logga in och hantera olika system som inte är kopplade till varandra. Det tidsslöseriet kan vara särskilt negativt för växande företag som arbetar med små team och begränsade budgetar. Genom att införa e-post- och annonseringsverktyg i det kostnadsfria CRM-verktyget, vill HubSpot ge användarna möjlighet att hantera dessa funktioner i ett samordnat system, vilket sparar dyrbar tid och ger företaget bättre inblick i hela kundupplevelsen.

– Under det senaste årtiondet har antalet verktyg för e-postmarknadsföring ökat dramatiskt, särskilt när det gäller verktyg för små och växande företag. Tyvärr är dessa kostnadsfria eller billiga lösningar ofta fristående och ger inte en fullständig bild av kundupplevelsen, säger Kipp Bodnar, CMO på HubSpot. Vi tror att e-post och CRM hör ihop och att varje marknadsförare, oavsett storleken på deras budget, borde kunna se hur deras satsningar påverkar kunderna och kampanjens resultat. Nu erbjuder vi e-post som en del av vårt kostnadsfria CRM-verktyg, allt för att möjliggöra för växande företag att äntligen se hur deras arbete påverkar kundernas helhetsupplevelse, snarare än att se hur ett enda e-postmeddelande eller en enda interaktion påverkar kunderna.

– Eftersom vi är en start-up, är vi alltid på jakt efter nya verktyg som är anpassade till en begränsad budget. Det slutar ofta med att vi använder flera olika verktyg som inte är kopplade till varandra, vilket gör det svårt att få en bild av kundresan som helhet. Med HubSpots nya e-postfunktioner kan vi kombinera dessa automatiserade verktyg med informationen som vi har via CRM-plattformen. Vi strävar alltid efter att sätta våra kunder i första rummet och med lanseringen av dessa kraftfulla och kostnadsfria verktyg, kan vi nu erbjuda dem en ännu bättre upplevelse, säger Thomas Berry, Student Outreach Consultant på Picmonic

HubSpots CRM-användare kan nu skapa kontaktlistor och skicka upp till 2 000 e-postmeddelanden per månad, med en e-postredigerare utformad för bästa möjliga effektivitet och användarvänlighet. Företaget meddelade också idag att det har utökat nivån för kostnadsfritt användande av sina annonseringsverktyg, vilka tidigare endast stödde leads-annonser för Facebook-kampanjer. Från och med idag kan användare av HubSpots kostnadsfria marknadsföringsverktyg hantera och spåra upp till 1 000 dollar per månad för Facebook-, Google- och LinkedIn-annonser. Verktyget innehåller även rapporter kring konvertering och upp till två konton. Båda funktionerna ger insikter tillbaka till CRM-verktyget, vilket ger användarna en helhetsbild av hur såväl potentiella som befintliga kunder interagerar med verksamheten.

– HubSpots gratisverktyg gör det möjligt för en byrå som vår att tidigt i försäljningsprocessen visa prospekts och kunder hur HubSpot-konceptet och dess möjligheter passar deras behov, säger Richard Wood, VD på HubSpot-partnern Six & Flow. Därigenom kan våra kunder själva uppleva fördelarna med plattformen, vilket hjälper oss som byrå att bygga förtroende och påvisa värdet av HubSpot. Genom att erbjuda e-post och annonsering som en del av det kostnadsfria CRM-verktyget har HubSpot skapat ett nytt sätt för oss att attrahera nya kunder.