Hem NYHETERFÖRETAGSNYHETER Hur driver man marknad och affärer i en konkurrensutsatt digital bransch idag?

Hur driver man marknad och affärer i en konkurrensutsatt digital bransch idag?

Publicerat av: Redaktionen

Från omtalade tillväxtraketen Quinyx till ett av Nordens största SaaS-bolag – han vet hur man driver marknadsföring och kommunikation i en hårt konkurrensutsatt bransch.

Hösten 2021 tillträdde Fredrik Selander som global CMO till SuperOffice.

Han kom då från en marknadsbakgrund, från bland annat Barium och senare hos det omtalade scale up-bolaget Quinyx som nordisk marknadschef. Uppdraget från SuperOffice var tydligt efter att stora PE-firman Axcel precis gått in och köpt bolaget och sett ett tydligt behov av att lägga större fokus på marknadsföring. Bolagets 30-åriga historia och höga sikte framåt så väl i Sverige som internationellt lockade. Idag omsätter man cirka 500 miljoner med siktet på en tydlig tillväxt kommande år.

CRM-branschen växer och intresset för nya spännande SaaS-lösningar ökar. SuperOffice är idag störst i Norden på CRM och hjälper främst mellanstora, väletablerade B2B-företag bygga starka och långsiktiga relationer med sina kunder för att öka effektiviteten och intäkterna. Fokus ligger inom de tre områdena sälj, kundservice och marknad.

Hur driver man marknad och affärer i en konkurrensutsatt digital bransch idag? 2

Fredrik Selander

Med ett starkt digitalt intresse började Fredrik tidigt i sin karriär följa trender och beteenden kring hur människor gör en stor del av sin research och köpresa online innan första kontakt med ett företag. CRM-branschen så väl som tech är idag extremt konkurrensutsatt så det har varit A och O att hitta nya moderna sätt att jobba samt våga vara snabba att testa kreativa idéer för att driva tillväxt och sticka ut. Likaså har det varit viktigt att snabbt få samspel mellan marknad och sälj. Något som många pratar om, men som inte alla har verktyg för att få ihop.

Nu är marknad en viktig motor för bolaget fram och idag leder Fredrik ett kommunikationsteam utspritt i Sverige, Norge, Danmark, Nederländerna, Storbritannien, Tyskland och Litauen.

Senaste året har ett antal nya nyckelroller rekryterats och ett nytt team har satts globalt. För att möta den hårda konkurrensen i branschen har Fredrik tillsammans med sitt team jobbat fram en ny ideal kundprofil, nya budskap, koncept och kanalfokus och likaså en ny visuell identitet. Allt i en 30-årig organisation som ska vara med på resan. Framåt är allt fokus att exekvera på planerna fram och vara med och möta den tillväxtresa bolaget satt.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00