Hur mjukvarudefinierade nätverk förändrar framtiden

En undersökning sponsrad av Verizon pekar på ökad förståelse kring fördelarna med virtualisering

Tekniken med mjukvarudefinierade nätverk (Software-Defined Networking – SDN) är på snabb framfart. Det är inte själva driftsättningen av SDN som lockar utan de transformativa egenskaper SDN kan möjliggöra.

Ny teknik, globaliseringen och ökade kundkrav tvingar affärsmodeller att utvecklas mycket snabbare idag. SDN, med sin förmåga att intelligent sköta nätverket, samtidigt som det låter applikationer få tillgång till resurser på ett on-demand, pay-as-you-go-liknande sätt, är lösningen på den smidighet företagen behöver för att överleva i en digital värld.

Undersökningen bland 165 seniora IT-chefer från stora globala företag, utförd av Longitude, ett dotterbolag till Financial Times, visar på några av de bakomliggande orsakerna till brådskan med införandet av SDN.

Hela 15 % av företagen som undersöktes testar eller driftsätter redan SDN-teknik, något som väntas öka till 57 % inom två års tid. Inom två år väntas också 12 % av företagen ha driftsatt SDN genom hela organisationen. Däremot ser 31 % av de tillfrågade att SDN-driftsättningarna kommer ske i en långsammare takt, tre till fem år. Detta indikerar att dessa företag fortfarande utvärderar riskerna med SDN.

SDN möjliggör affären

SDN ses som nyckeln till effektiv transformation av nätverket och till affärstillväxt, något som förstärktes i undersökningen. Ungefär hälften (49 %) understryker behovet av att skala deras nätverksfunktionalitet, 44 % tror att SDN kommer ge dem en konkurrensfördel och hjälpa dem svara snabbare på nya möjligheter och samma antal (44 %) pekar på deras behov att driftsätta tjänster för interna affärsbehov snabbare. Andra förväntade fördelar bakom SDN-driftsättningar som kom upp inkluderade, nätverkssäkerhet (56 %), applikationsprestanda (50 %) och nätverksstabilitet (48 %).

SDN ger bättre affärsresultat

SDN hjälper organisationer använda sin teknik för att hålla takten med förändringarna i sin affärsmiljö, hjälper dem interagera med sina kunder, användare och möjligheter på marknaden, snabbare.

Respondenterna visade att de möjliga affärsresultaten är övertygande nog för att börja använda SDN-teknik, där 86 % av svaranden höll med om att SDN kan möjliggöra för snabbare driftsättning av nya applikationer, tjänster och infrastruktur. Viktigast av allt var att nio av tio respondenter (86 %) höll med om att den utökade smidigheten och enkelheten SDN medför kommer möjliggöra för dem att bli mer innovativa i sitt tillvägagångssätt med nya sorters applikationer, tjänster och affärsmodeller.