Hur transparent är du? Besök Ateas Transparenta toa i Almedalen och få svar!

Under Almedalsveckan kommer Atea, liksom förra året, sprida det nordiska hållbarhetsarbetet genom ASF – Atea Sustainability Focus.

Detta år är målet att mana till ökad transparens i it-branschen. Det görs bland annat genom den Transparenta toan som kommer stå utanför Wisby Strand. Vågar du göra ett besök?

Atea har i flera år arbetat intensivt och långsiktigt för en mer hållbar leverantörskedja. Under förra årets Almedalsvecka tog Atea initiativ till ASF, där nordiska it-inköpare fick peka ut vilka som var deras viktigaste fokusområden. När ASF:s hållbarhetsrapport släpptes i januari i år stod det klart att transparens står högst på agendan.

– Transparens handlar om att inte dölja något, oavsett hur genant det är. Vi har märkt att kulturkrocken är enorm när tillverkare i exempelvis Asien möter den nordiska traditionen av transparens. För att göra skillnad på riktigt måste vi ställa krav på leverantörerna att öppna delar av sin verksamhet, säger Magnus Sallbring som är Kultur- och marknadsdirektör på Atea.

När ASF-forum tar avstamp i Almedalen detta år är det därför med en unik agenda att synliggöra vikten av transparens och göra det lika naturligt för leverantörerna att visa upp sin verksamhet som det är inom många andra områden. För att sätta fokus på detta kommer en transparent toalett placeras utanför Wisby Strand. Toaletten har glas som det går att se igenom från insidan, men inte från utsidan.

– Vi inser att det kan ta tid och att det är svårt att visa upp sina brister och tillkortakommanden, men det är nödvändigt för att skapa ett hållbart samhälle på lång sikt, säger Magnus Sallbring.

Den internationellt prisade och flerfaldigt fredsprisnominerade Dr Mukwege kommer att inledningstala i stora kongresshallen på Wisby Strand den 5 juli klockan 13.30 och representanter från den globala it-industrin kommer resonera om vad Nordens krav på transparens innebär för dem.

– Vi kommer också samla köpare och tillverkare i en paneldiskussion om hur vi kan minska glappet mellan köparnas förväntan och vad som faktiskt är genomförbart. Det kommer bli fantastiska dagar fyllda med insikter som hjälper oss på vägen till ett mer transparent och hållbart samhälle, säger Magnus Sallbring.