Hybridplattor fetaste löftet under 2014
Hem TRENDER Hybridplattor fetaste löftet under 2014

Hybridplattor fetaste löftet under 2014

Publicerat av: Redaktionen

När plattor drar iväg under 2014 är det hybridvarianterna som ökar mest, spår Gartner. Det är användarnas behov av att vara produktiva som ligger bakom.

Som IT-Kanalen skrev om tidigare drar surfplattor det nya pc-tåget, det som alltså utöver plattor också består av pc och smarta telefoner. Enligt Gartner finns det en specifik kategori bland plattorna som är synnerligen het, nämligen hybriderna.  De som i ena stunden fungerar som en ultralätt bärbar dator, för att i nästa kunna tjänstgöra som en smidig platta, frigjord från sitt tangentbord.

Från små volymer

Asus Transformer Book T100

Asus Transformer Book T100.

Men kanske bör du inte fästa alltför stor vikt till Gartners spådom. För även om hybrider verkligen kommer att växa rejält sker det från små volymer. Under 2013 utgjorde försäljningen av dem i kategorin ultramobila enheter inte mer än två procent. Rena surfplattor stod för 90 procent. De övriga åtta procenten kom från försäljning av mer traditionella, ultralätta pc.

– Även om det fanns få modeller [inom kategorin hybridplattor] tillgängliga på marknaden under 2013 var det den snabbast växande kategorin. Användarna tilltalas av att tangentbordet gör enheten bättre lämpad för produktivitetsappar, samtidigt som de uppskattar tablet-formatet, säger Gartner-analytiker Roberta Cozza.

En bredare titt på plattmarknaden under 2013 visar att Apple fortfarande är största leverantören, men fick se sin marknadsandel sjunka från 52,8 procent till 36 procent. Samsung ökade rejält från 7,1 procents marknadsandel till 19,1 procent.  På tredje plats hamnade Asus.

Lenovo ökade mest, från 1,9 procent 2012 till 3,3 procent 2013.

– Lenovos framgångar beror på en kombination av att de lanserade innovativa produkter under andra halvan av 2013 och att försäljning av Yoga- och Windows-plattorna gick väldigt bra, säger analytiker Isabelle Durand. Hon pekar också på Lenovos främsta utmaning nu: att skapa att starkt varumärke hos konsumenter utanför hemmamarknaden Kina.

Bland operativsystemen tog Android 62 procent av marknaden, mot Ios 36 procent.

Gartner om surfplattor 2013

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00