IBM Think och Autodesk höll event på samma dag

En gemensam fråga var hur man kan använda IoT

Think IBM hette en av två IT och digitaliseringskonferenser i

Stockholm för några dagar sedan. Det andra eventet hölls av Autodesk som utvecklar programvaror för design, konstruktion och underhållningsindustrin.

IBM gör ju i princip “allt” och räckvidden för de produkter de säljer är enorm.
En skillnad som IT-Kanalens skribent la märke till var att på IBM Think var det full fart, högt tempo, medan Autodesks deltagare hade det lugnare och atmosfären bland deltagarna var mer eftertänksam.

AI är hett

Hos IBM på Münchenbryggeriet på Södermalm kunde vi höra om AI och IoT bland annat och i inledningen sa IBMs Petra Goude, vice president IBM Cloud Nordic, något om vilka frågor som är viktiga idag och vad kunden behöver tänka på. Hon menade bland annat att man kan använda AI i alla sina processer och för att lyckas ska man utnyttja alla delar i sin organisation. Hon sa att alla jobb kommer att påverkas och förändras och påminde om att IBM är ett gammalt bolag som redan genomgått en mängd stora förändringar och paradigmskiften. Faktum är att det brukar komma ett var 25e år och, förstås, är vi mitt uppe i ett just nu.
Mer med Petra längre ner i artikeln.

Watsons tid är nu

Costas Bekas från IBM Research Zürich var i Sverige och berättade hur man kan förstå framtiden genom att själv styra (Predicting the future by inventing it). Det handlar bland annat om hur AI ska fungera. Costas ville inspirera både inför en nära framtid och en som ligger lite längre fram. Costas gick igenom de lagar som styr: Moores lag från 1971, Metcalfes lag från 1995 och den senaste, Watsons lag från vår nutid (IBMs datorsystem för AI heter Watson). Det handlar om utvecklingen från transistorer över nätverksvolym till data. Anledningen till att vi har datorer kan summeras med ett ord: AI.
Han delar upp AI i smal och bred och sa att det bästa inom AI, generell AI, inte kommit. Smal innebär sortering och bred innebär att man lägger till ett resonemang.

Colin Williams: “Gör en strategisk resa”

Bildresultat för Colin Williams från IBM
Colin Williams från IBM

IT-Kanalen talade med business architect Colin Williams från IBM. Det här var en riktigt bra konferens tyckte Colin som varit på flera liknande event i olika länder. Det som händer på Think IBM är att man får en personlig agenda inom IT som är relevant. Kunder som besöker eventet får veta vart man är på väg. Att det blir personligt är för att det redan finns relationer mellan företrädare för IBM och övriga besökare. Besökaren är intresserad. Vart är IBM på väg? Hur kan kunden påverka IBMs affär i framtiden? Många är på en resa tillsammans med IBM. Här kan vi aktivera kunden, inspirera och ge besökaren energi och uthållighet.
Colin berättar att han passar på att få företrädare för olika bolag att mötas under eventets gång för att bolla idéer med varann. Det är viktigt att nätverka.
Själv har Colin talat inför en grupp åhörare om att digitalisera i den fysiska världen. En fråga idag är hur mycket av industriella och kommersiella produkter som kommer att bli uppkopplade i framtiden. Kommer IoT att förändra affären? Kommer det att påverka vart man befinner sig i relation till sin plats på marknaden? I dessa tider är det helt nödvändigt att ha en strategi för att ta sig vidare. Man måste styra utvecklingen och samtidigt se till att upprätthålla standarden internt på egna bolaget.
Många har precis påbörjat sin digitaliseringsresa. Det är absolut inte för sent för någon, säger Colin, att börja nu. Många har också kommit ganska långt men det viktiga är att ställa sig frågan varför man vill digitalisera. Vad är målet? När man vet vilket värde man vill uppnå kan man göra sin egen strategiska resa.
Den här utvecklingen är på väg att totalt reformera hur vi arbetar. Redan innan 2020 kommer det att ha blivit som en explosion, säger Colin.

Petra: “Vilken bredd”

Petra Goude, vice president IBM Cloud Nordic

Petra som även fungerade som moderator har också sammanfattat IBM Think-konferensen för IT-Kanalen.

“Jag tänker speciellt på två saker när jag summerar en dag full av intryck och spännande diskussioner; dels bredden av kunder och branscher som presenterade nya möjligheter och lösningar, hur digitaliseringen möjliggör helt nya sätt att dels angripa befintliga utmaningar men också hitta nya affärsmöjligheter. Allt från bolag som Tracy of Sweden som för skogsindustrin har lösningar för identifiering av enskilda träd, som i sin tur möjliggör en rad nya sätt att adressera utmaningar förknippat med att exempelvis säkra korrekt och etisk virkeshantering. Till företag som Sandvik Mining, som idag har 100-tals uppkopplade industrimaskiner som fattar egna beslut med hjälp av Artificiell Intelligens, vilket får dem att gräva smartare istället för hårdare. Eller hur ett företag som KONE genom uppkopplade hissar och rulltrappor kan erbjuda nya lösningar för smartare sätt att hantera hur vi effektivare förflyttar oss i urbana miljöer.”
Dessutom passade Petra på att säga till IT-Kanalen att med dagens utveckling blir det spännande nya möten när nya ekosystem uppstår kring de lösningar som behövs för den nya data som frigörs. Man ska tänka på så kallad “first mover advantage”, alltså att den som har lösningar före andra får fördelar på marknaden. Det blir både nya lösningar och går att nå nya kundgrupper, enligt Petra.

Autodesk vill genom automatisering skapa bättre produkter – med mindre inverkan på miljön

Bildresultat för Autodesk ibmPå Autodesk hamnade IT-Kanalens skribent mitt i en interaktiv workshop om hur deltagaren och hans eller hennes företag kan effektivisera och digitalisera utifrån sina utmaningar. Den leddes av Asif Moghal, senior industry manager design & manufacturing på Autodesk. Vad står det i affärsplanen, frågade han deltagarna. Ofta står det något om att göra bättre produkter. Det står också antagligen något om att öka försäljningen, öka intäkten. Asif ville bryta ner problemet och diskutera fem olika punkter: koncept, design, produktion, försäljning och produktens funktionalitet och avslut. Dessa punkter ska leda till ett varaktigt produktvärde. Asif tyckte bland annat att det är viktigt att tänka på hur en traditionell livscykel för produkterna fungerar. Man måste dessutom vara bra på att anpassa produkt och kund (personalized customization). Annat att ta hänsyn till är uppkopplade lösningar (IoT och Industry 4.0), flexibel tillverkning (“additive manufacturing” är en metod att ta med), samarbeten i virtuella team och kundnöjdhet där man jobbar med personliga lösningar.
Teknik från Autodesk återfinns i alltifrån bildesign till arkitektur och supportar både arbetsflöden och hela tillverkningsprocessen, design till produktion.

I en annan lokal på deras konferens pågick en teknisk presentation av några funktioner i programmet Inventor. Det finns ett nytt samarbetsverktyg i programmet där man kan ta med folk som är utanför egna företagets brandvägg. Det går att dela bild så att man kan få feedback på bilden, skicka data (leverans) och samarbeta flera på en design.
Det som är positivt med det är att det går att förenkla och göra så att cyklerna för att ta fram nya produktvarianter blir kortare.

Det var verkligen en intressant dag med två olika event och olika kultur men liknande och även gemensamma frågor.