”Ingen minns en fegis” – möt Caroline Johansson på Dustin
Hem REPORTAGE ”Ingen minns en fegis” – möt Caroline Johansson på Dustin

”Ingen minns en fegis” – möt Caroline Johansson på Dustin

Publicerat av: Redaktionen

Caroline Johansson, DustinHon flyttade till Stockholm som 15-åring och gick snart i Tele2:s hårda skola. Idag är hon hyllad marknadsdirektör hos Dustin. Hon heter Caroline Johansson.
Forts. fr. föreg. sida

– För att lyckas med bra marknadsföring måste man vara nära sina kollegor, de som har fingertoppskänslan för marknaden, träffar kunderna dagligen och har expertisen kring produkterna.

Och resultatet. Att ”få se vad det blev” och fundera över om de gjorde rätt, om det går att göra det bättre nästa gång. Det är en ständig resa, den tar aldrig slut och det är just det.

Det sista Caroline gjorde hos Tele2 var att vidareutveckla varumärkeskonceptet med det svarta fåret Frank, som hon också själv var med om att utveckla 2008. Från att budskapet främst hade varit riktat mot konsumenter skulle nu det ulliga, svarta djuret börja kommunicera tydligare med företagskunderna. Det skulle bli mer seriöst och man valde bland annat att använda svartvita dokumentära bilder och låta Frank träffa kunder och åka på konferensresa.

– Det var en mer seriös ton i de kampanjerna. Och det fungerade, förklarar hon och konstaterar nöjt att konceptet hon utvecklade fortfarande rullar i svensk media.

Tvekade aldrig

2012 var det alltså dags för Dustin. Från början var det meningen att hon skulle få en marknadschefsroll, inte direktörsrollen i koncernledningen. Men mitt under rekryteringsprocessen gjorde bolaget om strukturen och frågan till Caroline omformulerades: skulle hon kunna tänka sig att bli ansvarig för hela koncernens marknadsfunktion på ledningsnivå? Även om det handlade om ett stort bolag som verkade på en extremt konkurrensutsatt marknad, med extremt små rörelsemarginaler var det aldrig någon tveksamhet kring huruvida Caroline skulle tacka ja.

– Nej, ingen minns en fegis, säger hon igen och skrattar lätt.

– Det är lite min ledstjärna och alla utmaningar jag fick under Tele2-tiden var vatten över huvudet. Men man kommer upp till ytan, det är då man utvecklas. Sen har man ju extremt kompetenta kollegor som kan hjälpa en.

Om du ser dig omkring i kanalen, hur står det till med marknadskommunikationen överlag tycker du?

– Det är förstås en svår fråga. Vi har ju ett brett och väldigt varierande spektrum av konkurrenter. Jag tror hur som helst att det finns en stor potential att utveckla marknadskommunikationen på många håll. Att använda hela paletten av kanaler.

– Men jag skulle säga att de som lyckas och gör det bra inte alltid är dem som syns och hörs mest.

Hon är ingen utpräglad sporttjej. Springer visserligen flera gånger i veckan och har gjort några Lidingölopp och en del halvmaror. Löpningen ger ork och en känsla av frihet. Men hon tar ändå till en sportliknelse för att förklara misstaget somliga gör i sin marknadskommunikation.

– Om vi tänker att marknadsföring är som en fotbollsplan och man bara använder, Zlatan, den som skjuter in bollen i målet, det man kallar ’Last click’ … börjar man plocka bort de andra spelarna utan att ha tänkt till kring strategin kommer ju inte Zlatan att kunna skjuta bollen i mål.

– Så det gäller att använda respektive spelare – mediakanal – på bästa sätt och där tror jag att det finns en stor potential. Jag kan inte säga att jag ser någon som gör det exemplariskt med alla spelare.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00