Inspiration på hög nivån när IBM samlade 1 600 kunder 

_DSF0795IBM hade ett tydligt budskap när de samlade 1 600 kunder på Stockholm Water Front Congress Center den 19 oktober för en inspirationsdag såhär i digitaliseringens tider. Agera nu! Med tillägget: ”Vi hjälper gärna till”.

Temat för inspirationsdagen med benämningen Business Connect var mer specifikt hur man som företag ska bete sig för att hänga med i den snabba förändring som drivs av det som brukar kallas digitalisering.

Det handlade inte särskilt mycket om teknik idag. För som Sverige-chefen på IBM, Johan Rittner påpekade under det inledande moderator-ledda samtalet: ”det här handlar om att ställa om affärsmodeller, att ändra attityder och kanske till och med förändra hela företagskulturer”.

Givetvis med tillägget att IBM kan hjälpa till med såväl den övergripande förändringen som med tekniken.

Moderator i toppklass

Moderator var för övrigt veteranen Beata Wickbom och hon förtjänar verkligen att nämnas. Hennes djupa kunskaper och insikter inom området digital kommunikation, kombinerat med förmågan att ställa rätt frågor, bidrog i hög grad till att skapa ett ovanligt intressant samtal.

Talarlistan speglade avsikten med eventet väl, som presschefen Lennart Malm formulerade den för oss i en av pauserna, ”att placera IBM i ett lite annat sammanhang än många är vana vid”. Efter IBM-trion med Johan Rittner, CTO Mikael Haglund och mjukvaruchefen Petra Goude klev brittiska Bill Jinks, IBM:s tekniska rådgivare för den prestigefyllda tennistävlingen i Wimbledon, upp och gav en inblick i hur de arbetar med teknik och koncept för att förbli världens mest populära tennisturnering. Det involverar allt från att utnyttja sensorer under själva spelet för att förmedla fakta som hur snabbt bollen flyger i en serv, till att analysera alla tweets om evenemanget.

– Allt vi gör syftar till att bibehålla och öka engagemanget för turneringen, så att vi kan attrahera de bästa sponsorerna och därmed de bästa spelarna, förklarade han.

När massan strömmade ut från auditoriet efter de första 90 minuterna var stämningen hög. De deltagare som IT-Kanalen lyckades fånga i kaffekön var påtagligt nöjda. Det hade varit en inspirerande inledning, konstaterade de.

Fredrik Reinfeldt på talarlistan

Och mer inspiration skulle det bli. Fredrik Reinfeldt talade senare om hur vi påverkas av förändringar och hur vi kan anpassa och förnya oss. Han pratade också om vilken typ av ledarskap och vilka erfarenheter som är viktiga för att kunna hantera ständig förändring.

Från Tyskland kom entreprenören och inspiratören Dietmar Dahmen med budskapet: ”För att behålla din plats på marknaden behöver du kunna uppfylla förväntningar – men för att leda marknaden måste du göra det oväntade.”

Huskvarna skulle senare illustrera budskapet när Lars Olofsson, ansvarig för den tekniska sidan av leverantörens digitala tjänster, berättade om planerna hos den anrika tillverkaren av trädgårdsutrustning.

– Om fem år ska vi erbjuda lösningar för en verkligt smart trädgård, med bevattningssystem som själv känner av om gräsmattan behöver vattnas och hur mycket.

– Redan idag är många av våra verktyg, inklusive gräsklipparrobotar, uppkopplade så att det går att övervaka dem och styra funktioner från en smart telefon. Men det är bara början på utvecklingen mot den verkligt smarta trädgården, förklarade Lars Olofsson.

Många nöjda partners

Marian Puhl och Fredric Olesen på Affecto.
Marian Puhl och Fredric Olesen på Affecto.

På plats fanns också flera IBM-partner som tog tillfället i akt att visa upp sig och träffa kunder. En av dem var Affecto, som jobbar med beslutsstöd och samarbetslösningar och vi träffade Fredric Olesen där.

Vilka är era förväntningar på dagen?

– Vi vill träffa såväl IBM-folk som kunder och potentiella kunder, andra i branschen, som jobbar med samma saker som vi. Vi brinner verkligen för den här digitala resan som vi befinner oss på. Att hjälpa medarbetare att hitta rätt i den digitala djungeln.

Vilken ser du som den främsta utmaningen för er i mötet med kunden?

– Att ta till sig nya verktyg och processer på ett effektivt sätt och lära sig använda dem på ett bra sätt. Vi ser oss som partners till våra kunder och vi ser inte det vi gör som en teknisk leverans.

Hur är IBM som partner?

– De är lätta att samarbeta med och hjälper oss på den här resan. Jag upplever dem inte som tunga. Det fungerar bra för oss, kanske beroende på att vi känner rätt personer hos dem.

Atea på plats med sex personer

Mats Juhlén och Gustav Rydmark från Atea.
Mats Juhlén och Gustav Rydmark från Atea.

Inte särskilt överraskande fanns också Atea på plats och vi träffade Gustaf Juhlén och Mats Rydmark. Båda jobbar med säkerhet men i montern pratades det också mycket om mobilitet under dagen.

Varför är ni här idag?

– Dels är IBM en viktig partner för oss. Och inom säkerhet gör vi liknande satsningar, och mycket av det tillsammans. Det finns också många bra tillfällen att träffa kunder och har flera 1-1-möten.

Vilka är era förväntningar på dagen?

– Dels att lära sig lite nytt och höra vart IBM är på väg, men också träffa kunder.

Vad skulle IBM kunna bli bättre på som partner?

– Utmaningen är att man är en extremt stor, global spelare och som svensk systemintegratör kanske man kan uppleva att det kan vara ganska tungt och man behöver vara inställd på att saker tar lite tid, när man är van vid ganska snabba bollar själv.

– Det gäller också utvecklingsmässigt. Ibland tar det tid att få ut nya produkter och så. Men samtidigt finns det en stor vilja hos IBM att förändra det, som vi kanske inte ser hos alla.

Intresset för årets upplaga av Business Connect var större än någonsin tidigare, berättade Lennart Malm för oss. Och det beror rimligtvis i hög grad på att frågan om hur man som företag ska bete sig i denna snabbföränderliga värld blir allt mer brännande och når allt längre. Och även om besökarna kanske inte fick några konkreta svar på frågan för just sin verksamhet fick de hur som helst inspiration och rejält med ”food for thought”.

Post Comment