[KRÖNIKA] Den kraftiga inverkan som pandemin har haft på världen orsakar en kedjereaktion över hela branschen.
Trots alla utmaningar har pandemin uppmuntrat till gemenskap och samarbete när hela världen nu förbereder sig för en okänd framtid. Tekniken är avgörande då den överbryggar klyftan mellan det kända och det okända.
Med tanke på de snabba framsteg som vi har gjort under de senaste 20 åren är det ingen överraskning att artificiell intelligens och automatisering är nyckeln till att säkra vår framtid. I synnerhet har intelligent automatisering – processen som gör att automatisering kan förbättra, snarare än att ersätta, affärsstrategier – varit och kommer att fortsätta vara avgörande för att kunna återhämta sig från effekterna av pandemin.
Kampen mot COVID-19 fram tills nu
Det är värt att nämna att de tidiga indikationerna på COVID-19-utbrottet först upptäcktes av intelligenta automatiseringssystem. I december 2019 upptäckte ett kanadensiskt företag inom hälsoövervakning, BlueDot, några avvikelser i Wuhan, Kina. Företagets maskininlärningsbaserade lösning intog och analyserade en stor datamängd som inkluderade flygvägar, djurrapporter, hälsoorganisationsregister och många andra typer av datapunkter. Med hjälp av dessa data kunde systemet upptäcka ett kluster av ovanliga fall av lunginflammation i regionen, vilka liknade SARS-utbrottet 2003. Systemet hade rätt och endast nio dagar senare deklarerade WHO uppkomsten av COVID-19. Sådana här system visar sig vara ovärderliga för att spåra spridningen av utbrottet, vilket gör det möjligt för regeringar och deras medborgare att vidta åtgärder för att minimera exponering.
Liknande tillämpningar av intelligent automatisering sprids också över många andra områden i kampen mot COVID-19 – särskilt ansträngningar för att utveckla botemedel eller behandling. Vanligtvis kan metoden för att hitta ett farmaceutisk botemedel vara tråkig och tidskrävande. Men med intelligenta automatiseringsverktyg, som drivs av artificiell intelligens och maskininlärning, kan forskare utveckla vacciner, upptäcka befintliga läkemedel och utveckla mediciner som kan förhindra framtida utbrott. Medan utvecklingen inom den här domänen kanske ännu inte har identifierat ett vaccin, tar teknologier som intelligent automatisering oss närmare varje dag.
Säkerställa en långsiktig återhämtning
Pandemin har medfört stora utmaningar för affärsverksamheter, eftersom den tvingade fram en enorm migrering av människor till en arbete-från-hemmet-modell – ett skifte som aldrig tidigare skådats. Även om de operativa utmaningarna har varit enorma är detta bara början. Den verkliga utmaningen kvarstår i att säkerställa produktivitet och operativ smidighet. Under sådana omständigheter blir samarbetet mellan människor och maskiner avgörande för att säkerställa affärsframgång.
Automatisering i alla former, oavsett om den är fysisk eller virtuell, har funnits på företagens agendor i flera år. Och medan vi har stadigt har rört oss framåt på den här vägen, har den nuvarande krisen visat oss hur viktigt det är för företag att stödja sin personal genom automatisering. För detta ändamål är det viktigt att varje nödvändig workload som kan automatiseras, faktiskt också automatiseras.
I takt med att processer utvecklas kommer den intelligenta automatiseringens roll vara att skapa möjligheter för människor och att ta bort operativ komplexitet. I den snabbt framväxande eran av osäkerhet och rörlighet i affärsverksamheten är det viktigt att automatisering stödjer mänskliga idéer, samtidigt som den minskar mänskliga ansträngningar. Det innebär intelligenta automatiseringslösningar som arbetar tillsammans med den mänskliga arbetskraften och antar former som chatbots, intelligenta analyser för de bästa kommande standardlösningarna, robotiserad processautomation, samt insiktsstyrda instrumentpaneler för affärsinformation, resultat och operativa mått. Med tiden kommer dessa processer att vara avgörande för att deras mänskliga motsvarigheter kan uppnå högre produktivitet, att fatta insiktsbaserade beslut och höja deras innovationskvot.
Framtidssäkra din organisation
Framtida affärsprocesser kräver att företag tänker om och förändrar sina arbetsmetoder. Moderna arbetsplatser måste möjliggöra samverkan mellan deras mänskliga arbetskraft och maskinresurser, där den förstnämnda kan fokusera på kundcentrerade initiativ medan de senare garanterar repeterbara aktiviteter. Eftersom maskiner hjälper till att frigöra mer tid kommer den mänskliga arbetskraften att kunna ägna sin energi åt ansträngningar som kräver mänsklig empati, kundsentiment och bedömningar. Ännu viktigare är kanske att detta partnerskap inte längre kommer att begränsas till kontorslokaler och produktionsmiljöer, vilket säkerställer att företagets kontinuitet bibehålls även under de mest störande omständigheterna.
Detta är en framtid som ligger inom räckhåll, men den kan endast förverkligas om vi prioriterar intelligent automatisering i efterspelet av nuvarande kris.
Av: Anoop Tiwari, Senior Corporate Vice President, Digital Process Operations, HCL Technologies