Insourcingtrenden i Sverige är tilltagande och 2019 planerar 18 procent av de största köparna av IT-outsourcingtjänster att insourca jämfört med 8 procent i fjol.
Snabbheten till marknaden och införandet av agila angreppssätt anges vara de viktigaste skälen till varför man väljer att insourca. Det visar årets nordiska IT-outsourcingstudie från Whitelane Research och PA Consulting Group (PA) som är den största kundundersökningen i sitt slag.
Andelen svenska organisationer, 18 procent, som planerar att insourca under 2019 är hög i en nordisk jämförelse där motsvarande andel ligger på 13 procent. Bland organisationerna i Norden som planerar att insourca uppges agila arbetssätt och metoder (70 procent) som det viktigaste skälet och bristande kvalitet och snabbhet i leveransen från tjänsteleverantören (62 procent) näst därefter. Andelen organisationer i Norden som planerar att outsourca mer av sin verksamhet under 2019 är vikande från 36 till 31 procent.
– Svenska verksamheters inställning till outsourcing håller på att förändras. Min bedömning är att köparna är mer mogna i valet av vilka tjänster de väljer att outsourca samtidigt som skillnader i beteenden mellan olika sektorer är tydligt, säger Peter Wardell, sourcingexpert på PA Consulting.
Osäkerhet kring vad man får lägga ut i molnet kopplat till ny säkerhetsrelaterad lagstiftning, t.ex. Cloud Act, har en hämmande effekt på investeringsviljan inte minst inom offentlig sektor. Endast 16 procent av offentliga verksamheter planerar outsourca mer vilket kan jämföras med 35 procent inom finanssektorn. Därutöver talar trenden mot mer agila verksamheter för ett utökat kontrollbehov som resulterar i att allt fler organisationer väljer att outsourca i mindre omfattning eller att ta hem leveranserna.
– Baserat på resultatet i studien framstår finanssektorn som mer förändringsbenägen än andra sektorer. Över 70 procent av de tillfrågade tillämpar redan agila arbetssätt och metoder i sina leveranser samtidigt som en lika stor andel av de tillfrågade redan använder AI och Robotics för att utveckla sina affärer, tillägger Peter Wardell.
Kundnöjdheten är fortfarande på en hög nivå med ett genomsnitt på 68 procent, vilket är densamma som i fjol. Indiska TCS toppar listan över nöjda kunder för fjärde året i rad. I övrigt utmärker sig leverantörer av molntjänster såsom Amazon, Google, Salesforce.com och Microsoft som har flyttat fram sina positioner i årets studie.