IT-Profetia anno 2016 – Microsoft, Samsung, Searchminds Group del 3
Hem REPORTAGE IT-Profetia anno 2016 – Microsoft, Samsung, Searchminds Group del 3

IT-Profetia anno 2016 – Microsoft, Samsung, Searchminds Group del 3

Publicerat av: Redaktionen

2015 har kantats av flera fusioner, både stora och små och under 2016 ser vi framför oss en av tidernas största när Dell köper stora delar av EMC. Men vad är det som vi kommer att minnas när vi summerar 2016? Vi har frågat ett flertal tjänste- och produktleverantörer, distributörer och återförsäljare om deras syn på 2016 som IT år.

Då vi under lång tid har haft kontakt med väldigt många företag så valde vi att dela upp de svar vi fick i tre olika delar där detta således är första delen. Frågorna vi ställde till vart och ett av företagen var hur det ser på följande områden inför 2016;

  • Kanalen
  • Er utveckling och marknad
  • Årets IT-produkt
  • Årets IT-lösning
  • Årets fusion
  • Största Aha-upplevelsen

Microsoft – Diverse talespersoner

För Microsoft har kanalen alltid varit en djupt rotad del. Det även via kanalen som vi får feedback och som vi tillsammans med våra kunder kan utvecklas. Vi har även under de senaste åren kunnat se allt flera företagsöverskridande samarbeten vilket vi även förväntar oss av 2016. Som en del ser vi även att samtliga av våra konferenser runt om fått ökat fokus på kanalen.microsofts-logo

Microsofts utveckling på såväl den globala som lokala marknaden tenderar i allt större utsträckning att kopplas mot molnbaserade lösningar och SaaS samtidigt som vi tror mycket på mobilen som en naturlig del av den arbetsportfölj som vi traditionellt kopplat uteslutande mot olika former av bärbara datorer. Vi tror även mycket på nästkommande Windows server version som kommer att bli ett utmärkt komplement till Windows 10 på klientsidan.

Produkter och lösningar kommer till stor del att gå hand i hand under 2016 och mycket kommer att kretsa kring IoT och olika former av bärbar intelligens där såväl klockor som övriga enheter kommer att bli allt mer kompletta och innovativa.

Inom IT -branschen ser vi löpande fusioner, stora som små. Ibland stannar det vid nära samarbeten medan det i vissa läget går hela vägen till fusioner eller skapande av helt nya bolag. Den fusion som alla kommer att minnas under 2016 kommer trots allt, om inget oförutsett inträffar, Dell och EMC.

 

Samsung – Malin Rönnmark

Samsung förutspår att 2016 blir året då IoT går från att vara framtida visioner till faktiska implementationer som gör skillnad i människors vardag. Det smarta hemmet kommer till liv med hjälp av Samsung Smart Things som gör att vi kan styra och kommunicera med vårt hem eller kontor var man än befinner sig.

På Samsung har vi redan börjat implementera stöd och lösningar för IoT i våra produkter. Vår vision är att 90 procent av våra produkter skamalin vara uppkopplade redan 2017. Vi har redan uppkopplade vitvaror såsom ugn, tvättmaskin och kylskåp lanserade. På konsumentelektronikmässan CES som nyligen gick av stapeln i Las Vegas annonserade vi att flera av våra nya TV apparater som kommer på marknaden 2016 kommer att ha Smart Things hub integrerad. Det blir en utmärkt bas för att bygga vidare det smarta hemmet.

Smarta telefoner och surfplattor blir navet i upplevelsen. Det kommer vara viktigt för konsumenterna att ha en komplett lösning men som ändå är öppen att kommunicera med alla tillverkare som stöder öppna standarder.

IoT kommer att påverka människors liv i hög utsträckning. Redan nu ser vi implementationer inom hälsa, friskvård, uppkopplade bilar och hem. IoT kommer även att föda nya gränsöverskridande allianser mellan industrier som aldrig tidigare samarbetat och att skapa helt nya tjänster och produkterbjudanden.

2016 blir kort sagt ett väldigt spännande år.

Searchminds Group AB – Daniel Johannisson

Smartphones intåg på marknaden har gjort att nätet upptar en enorm del av våra liv. Tillgängligheten breder ut sig över hela vår värld. Facebooks projekt att sprida nätet ”gratis” till länder i Afrika med mera gör att vi snart kan kommunicera och nå ut med våra budskap och tankar överallt.

Searchminds - DanielVi inhämtar nyheter och strömmar film, radio kör vi genom poddar. VPS:r gör att även i länder med censur kommer du åt vilken information du vill. Internet som kanal både skrämmer och glädjer mig. Arabiska våren och demokratiprocessen i nord Afrika / Mellanöstern har sociala medier som Facebook och Twitter att tacka för mycket, men kan även tacka samma internet och sociala medier för bakslagen och rekryteringen till terrororganisationer. Men vi kan nog alla skriva under på att vi än så länge bara sett början på möjligheterna med internet och möjligheterna till kommunikation det ger.

Fler företag får upp ögonen för värdet av att synas i Googles sökresultat samtidigt som Google med stor sannolikhet kommer införa fyra istället för tre annonser i form av Google Adwords, Googles textannonser, ovanför det organiska sökresultatet. Dessutom kan sökresultatet innehålla lokala sökresultat samtidigt som annonserna visas. Detta innebär att det inte räcker att synas på topp tio utan det lönsamma resultatet kanske infaller först när man är på topp fem och för vissa sökresultat topp tre.

I praktiken innebär detta att konkurrensen ökar och att det blir svårare att leverera lönsam sökmotoroptimering, men för den som lyckas blir värdet större än jämfört med idag.

Anledningen är inte bara att Google täpper till sökresultatet utan också att andelen mobila användare hela tiden ökar. Sett från en mobil så krymper det organiska sökresultatet ännu mer och det är bara de översta två träffarna, som ofta är annonser, som syns utan att man behöver skrolla.google-logo

När sökbranschen blir tuffare kommer alltfler leverantörer att bredda sin verksamhet för att framtidssäkra affärerna. Detta gör att vi med stor säkerhet kommer få se både mer väntade och oväntade företagsfusioner. När vi ändå pratar om just fusioner och om vi får drömma lite så hade en ”drömfusion” varit mellan Google, Tesla Motors och Virgin Galactic! – En plugin-elektrisk flygande sportbil – tillgänglig för alla hade suttit fint i rusningstrafiken.

Behovet av rykteshantering kommer öka, både privatpersoner och företag börjar redan idag få problem med ”näthat” och det faktum att internet aldrig glömmer. Den där bilden som börjar cirkulera från en firmafest som delvis spårade ur är inte lika trevlig när arbetsgivare eller grannar googlar ens namn. Fortfarande sätter Google sig på tvären och plockar ogärna bort sökresultat i sitt index. Fackföreningar kommer aldrig kunna mäta sig med kraften i missnöjda kunder eller anställda som bestämmer sig för att svartmåla på nätet med ibland förödande konsekvenser för företaget.

Negativ seo, att genom olika metoder straffa en sajt för att få den att tappa synlighet på Google, började bli en snackis för några år sedan och är fortfarande ett hot att ta på allvar. För ett företag som är beroende av sin synlighet för att finna kunder, kan även att under bara några veckor försvinna från sökindexet ge kännbara ekonomiska konsekvenser, och Google är inte alltid så snabba på att åtgärda utan en process med länksanering och reconsideration requests till Google kan snabbt dra ut på tiden. Det hela kräver även att du som företagare har kunskaper inom sökmotoroptimering för att både förstå och åtgärda problemet.

Årets produkt kommer dock troligen inte att vara direkt kopplad till vår verksamhet utan jag tror på att om Microsoft under året sänker priset på HoloLens kan den bli en bra kandidat. Säg att du sitter hemma en regnig söndag och har tråkigt – varför inte föreslå för dina vänner att ni ska ägna några timmar åt fallskärmshoppning över Grand Canyon? Ser vi däremot till konkreta lösnignar så är

Searchminds nya tjänst för Internetmarknadsföring som länkar samman beteendekedjan en given kandidat. Detta är en lösning som ger kunder toppranking på Google tillsammans med en ny webbplats som verkligen fångar användaren, plus att användaren kan välja att automatiskt dela med sig i sociala medier vad hen har köpt – och därmed får användarens vänner att repetera beteendet.

Avslutningsvis vill jag än igen trycka på vikten av kunskap och kännedom, vilket gäller för alla marknader; När du som företagare eller bloggare förstår möjligheterna med sökmarknadsföring och vilken enorm skillnad det gör för trafik och försäljning, rätt skött blir din sajt företagets bästa säljare.

https://www.soekmotoroptimering.se/

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00