IT-säkerhetsföretaget F-Secure har ny Sverigechef, för att leda den svenska marknaden

Martin kommer närmast från ProofPoint och flera tidigare positioner på McAfee.

IT-säkerhetsföretaget F-Secure har ny Sverigechef, för att leda den svenska marknaden 1
IT-säkerhetsföretaget F-Secure Sverigechef, Martin Lindgren

I sin nya roll kommer Martin att driva fortsatt stark tillväxt och möta både gamla och nya behov med både traditionella och nya F-Secure-lösningar med Sverige som huvudmarknad.

”Jag känner en stor ödmjukhet inför att få leda F-Secure i Sverige. Det känns kul att vi har en mycket stark, lokal närvaro här. Jag har stött på F-Secure ute hos mina kunder i tidigare roller och blivit imponerad av hur lojala och nöjda deras kunder är. Det finns en annan lyhördhet på F-Secure inför de behov och utmaningar som finns lokalt när de stora besluten tas på andra sidan Östersjön snarare än på andra sidan Atlanten”, säger Martin Lindgren.

F-Secure lyckas bra med att såväl attrahera som att behålla sina experter och kunder, där en lokal närvaro i Sverige och smarta helhetslösningar ger många nya kundförfrågningar.

”Vi ser en tydlig trend i att kunderna gör egna säkerhetsanalyser innan de vänder sig till oss och många har liknande utmaningar. De vill ha en komplett lösning från en lokalt närvarande leverantör för att hjälpa dem med sårbarheter i deras miljö och framförallt skydd för e-post, där de flesta incidenter börjar. Idag söker kunderna till stor del också mer avancerade klientskyddsfunktioner i form av detektering & respons, s.k. EDR”, säger Lindgren.

F-Secure arbetar med helt flexibla affärsmodeller för att inte krångla till det för kunderna.

”Fler går mot att leverera säkerhet som en egen tjänst eller som del av ett större tjänsteåtagande. Här är det viktigt för oss som leverantör att ha stor förståelse kring hur vi kan passa in i våra partners affärsmodeller så att det fungerar för dem. Här har vi på F-Secure en unik flexibilitet som uppskattas på en marknad där många bolag är ganska trötta på leverantörer med trubbiga villkor och svårbegripliga partnerprogram”, avslutar Lindgren.