“Jonas Werner: Crowd1 kan bli lika stort som Spotify” 

IT-Kanalen fick en exklusiv intervju med en av Crowd1 grundare – Jonas Werner – vars verksamhet har fått utstå hård kritik i Svenska Dagbladet och Breakit den senaste tiden. 

"Jonas Werner: Crowd1 kan bli lika stort som Spotify"  1
Crowd1 grundare – Jonas Werner

Du och verksamheten du representerar har fått utstå en hel del kritik den senaste tiden i och med SvD:s och Breakits granskning av Crowd1:s nätverk. Hur ställer du dig till deras frågeställningar och hur känns det att bli ifrågasatt?

– Jag har arbetat med networking i 20 år och tror snarare att det är branschen i sig som man fortfarande hyser vissa tvivel kring och därför tar jag inte det personligt. Oriflame, Herbalife och de flesta andra bolag med en liknande marknadsföringsmodell har gjort samma resa med traditionell networking som vi gör med nästa generations online networking och har fått samma frågeställningar som Crowd1:s verksamhet får nu. Jag har absolut inget emot att bli granskad om det sker på ett rättvist sätt med sanningsenliga fakta som underlag. Tyvärr har granskning av oss varit väldigt vinklad och innehållit en mängd faktafel och faktiskt rena lögner. Det har vi bevisat och påtalat genom frekvent mailkonversation med redaktionen, men dessvärre inte fått något som helst gehör.

Anser du att deras beskrivning av er verksamhet och branschen är korrekt?

– Nej, man förstår inte vår verksamhet och envisas med att dra felaktiga slutsatser och paralleller till oseriösa företag och att Crowd1 skulle vara någon form av obskyr bluff. De flesta multinationella företag har idag någon form av incitament för befintliga kunder att rekommendera nya kunder. Cirkle K, SAS och American Express för att nämna några. Vi gör precis samma sak, men har likt Uber och AirBnb gjort det på ett nytt och revolutionerande sätt. Vi är nästa generations online networking och öppnar upp en av världens största marknader för miljoner människor, en värld som tidigare varit stängd och eftersatt och som bara varit tillgänglig att tjäna pengar i för en handfull stora internationella företag som till exempel Facebook och Google. De flesta människorna i världen spenderar dagligen timmar på internet utan att tjäna något på det, man skapar content och bygger värde åt andra betydligt större och internationella bolag. Med Crowd1 kommer alla att ha en chans att tjäna pengar på sin tid online och därigenom skapa ett värde åt sig själv

Förklara då varför er verksamhet inte är ett pyramidspel samt vad är skillnad på Crowd1 och ett pyramidspel?

– Den korta, raka och väldigt enkla förklaringen är att ett pyramidspel per definition enbart handlar om pengar. Ett spel där pengar flyttas uppåt i strukturen. Hos oss kostar det inget att bli medlem, således tjänar man inga pengar på att involvera andra personer i Crowd1. Tjäna pengar gör man när det egna nätverket omsätter produkter. Detta har vi försökt att förmedla till Svenska Dagbladet och Breakit, men de har valt att inte lyssna. Vi har under en förlansering haft ett begränsat antal produkter, men ändå har det handlat om produkter. De avtal vi har skrivit nu med väldigt intressanta produkter hade vi inte kunnat skriva om vi kommit till dem för sex månader sen. Nu när vi har flera miljoner medlemmar så är det tvärtom. Vi får erbjudanden av många företag och kan välja ut dom bästa produkterna som passar vårt företag och våra medlemmar vilket självklart underlättar den fortsatta uppbyggnaden av företagsstrukturen.

Vad tror du att okunskapen om nätverksförsäljning beror på?

– Tyvärr dras ibland oseriösa aktörer till branschen och det ställer ju till det för oss andra seriösa bolag med en långsiktig och hållbar verksamhet. Om media skulle göra en neutral och ofärgad artikel om online networking så är det stor risk att det skulle bli som en annons för oss. Vi är en fantastisk möjlighet att förändra privatpersoners ekonomiska förutsättningar, och det ger kanske inte lika många klick som rubriker om Crowd1, pyramid och bluff.

Men hur kan det vara möjligt att SvD och Breakit missat skillnaderna mellan ett pyramidspel och nätverksförsäljning?

– Jag menar att det SvD och Breakit gjort är mer av personlig karaktär. Man har medvetet inte publicerat den information vi har försett dem med då det, som jag påpekade tidigare, skulle förändra den negativa inriktningen i artikelserien. Journalisterna hade en story klar innan de ens hade börjat skriva ner den. Jag tror faktiskt att de flesta människorna utanför mediehusen idag har bra koll på vad som är pyramidspel och vad som är en seriös affärsverksamhet. Det märker vi inte minst utomlands.

Hur länge har du arbetat med nätverksförsäljning?

– Jag har arbetat med networking i cirka 20 år. 1999 när telekommarknaden avreglerades i Sverige jobbade jag med ett amerikanskt telekombolag. Från att Telia haft monopol på telefoni i Sverige kom det snabbt upp ett 40-tal nya aktörer på marknaden. På ett år var vi tvåa i Sverige efter Telia. Man sålde in en billigare telefonilösning och fick provision på folks telefonräkning. Låter det som ett pyramidspel?

Vilken är din bakgrund och hur kom du in på dessa affärsområden?

– Jag studerade på högskolan när jag kom i kontakt med nätverk första gången och jag såg väldigt fort potentialen. Redan under gymnasietiden drev jag egna företag och har alltid älskat att vara entreprenör.

Hur ser framtiden ut för Crowd1 och hur har kritiken påverkat dig, affärerna och verksamheten?

– Framtiden för Crowd1 ser väldigt ljus ut. Trots att vi redan nått en otrolig framgång så har vi knappt börjat resan. Spotify har en vision om en miljard användare. Jag tror att vi skulle kunna uppnå samma resultat. Det kan låta kaxigt men vi är ett ungt kaxigt företag och vi kommer ta för oss och ge människor över hela världen en möjlighet att bli en del och skapa ett eget värde på världens största marknad. Covid-19 är en väldigt tragisk händelse i sig, men rent affärsmässigt så exploderade vi när folk var tvungna att stanna hemma. Många insåg att man kan ha en mobil- och hembaserad verksamhet parallellt med sitt vanliga arbete vilket är en perfekt lösning för att skapa en tryggare och säkrare privatekonomi när ens vanliga inkomstkälla kanske inte räcker till.

Vad säger era medarbetare, samarbetspartners och alla säljare i organisationen om den granskningen ni råkat ut för?

– Kritiken har bara gjort oss gott. Dels ser vi till att alltid vara top-notch på alla punkter, dels måste jag personligen återigen klargöra att branschen och vårt företag funkar fantastiskt bra. Vi är ett sammansvetsat gäng som arbetar och i stort sett lever ihop. Har du sett filmen om Facebook uppstart så förstår du vad jag menar. Ingen av våra medarbetare eller partners hade lagt den energin och engagemanget på något dom inte tror på fullt ut.  Känslan att ”vi ska visa dem” är en viktig och stark drivkraft för alla som tänker ta sig till toppen oavsett om det handlar om idrott eller företagande. Vi är noga med att hela tiden se till att informera och uppdatera folk om vad som händer i företaget. 4 juli har vi vårt andra Crowd1 World Events där vi under cirka tre timmar ger miljoner medlemmar från hela världen dom senaste nyheterna och informationen från företaget.

Crowd1 har ju fått en hel del kritik även utomlands, vilka blir era lärdomar och vilka åtgärder har ni tagit och planerar ni att genomföra för att bemöta kritiken? Och hur tänker ni hantera de utmaningar ni står inför på ett globalt plan?

– Vi har ett team inom media relations som är väldigt professionellt och vi kommer hantera kritiken på ett korrekt och tydligt sätt. Ibland blir man självklart frustrerad när det känns som att journalister och media inte vill förstå, men i slutändan så är det deras problem, inte vårt. Vi måste resonera så för att inte tappa fokus på den egna verksamheten. På det globala planet kommer vi att öppna lokala kontor och rekrytera management på fler marknader för att skapa en bättre förståelse. Kulturer är olika på olika marknader och i visionen att bli en miljard medlemmar måste vi planera och agera för att finnas nära våra medlemmar.