Kanalcitatet: ”Det är inte fel att kalla det passion”
Hem REPORTAGE Kanalcitatet: ”Det är inte fel att kalla det passion”

Kanalcitatet: ”Det är inte fel att kalla det passion”

Publicerat av: Redaktionen

George Brontén, mannen bakom distributören Upstream med produkter som Mdaemon och Kaseya, erkänner rakt av att hans verkliga passion är försäljning. Det avslöjar han i en intervju om just detta ämne. 

– Om ett företag ska lyckas måste de lyckas med försäljningen. Annars händer det inte så mycket, konstaterar han.

Och det är förvisso underhållande. Det borde inte vara det, men är det i hög grad. Nämligen därför att det självklara citatet formulerar anledningen till att många företag inte lyckas. Eller måste kämpa för att hålla näsan över ytan. Det handlar sällan om en ogenomtänkt affärsidé. Eller om en felaktig strategi. Eller om otydligt marknadsbudskap. Utan oftast om detta: man försöker sälja på fel sätt. Eller på inget särskilt sätt alls, rentav.

Som George säger, säljarna får ingen karta över hur de ska jobba. Medan kunderna, som är flitiga nätanvändare, ”har rena rama gps:en i internet”.

– De kan gå ut och researcha om varenda detalj kring produkter. Deras behov att ta kontakt med en säljare idag är jätteliten – tror de, säger George.

En stor del av försäljningen kommer att automatiseras, går resonemanget bland dem som håller koll på utvecklingen. Så till den milda grad att somliga så kallade tankeledare tror att USA:s 18 miljoner säljare kommer att krympa till 3 miljoner redan om sju år. De säljare som blir kvar kommer att hantera komplex försäljning, exempelvis it-lösningar och -tjänster.

Och ska man tro George är det extremt få som vet hur man säljer sådant.

I korthet hävdar han att de flesta säljorganisationer och framgångsrika säljare inte vet varför man lyckas. Man vet inte heller varför man inte lyckas, när så är fallet. Man har inte säljprocessen klart för sig, helt enkelt.

– Och det är så många grundläggande misstag som görs om och om igen. Som att förstå vilka kunder man borde jobba med och vilka värden man tillför dem? Det tycker man att alla säljorganisationer borde ha koll på. Det är väldigt få som har det.

Läs hela artikeln i nummer ett av IT-Kanalen som kommer ut den 10 februari.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00