Idag är det slut. Microsoft skickar ut den sista uppdateringen någonsin till Windows XP. Från och med imorgon får alla som inte bytt till något modernare klara sig själva. IT-Kanalen frågade fyra återförsäljare hur de hanterar utmaningen med kunder som ännu inte gjort slag i saken.
Gartner hävdar att så många som en fjärdedel av alla företag ligger kvar i den gamla, numera övergivna miljön. Och det trots att budskapet från leverantörshåll torde ha varit tämligen klart: migrera!
Enligt Saied Ghannadan, vd för återförsäljaren UCS i Linköping, är problemet särskilt utbrett hos företag inom industrin, där det finns många industriella applikationer som är gjorda för XP och svåra att flytta till modernare miljöer.
Hur har ni gjort för att få kunder att förstå att de ändå behöver flytta från det gamla operativsystemet?
– Vi har skickat ut information till dem där vi förklarat vad det är som händer den 8 april och varför de behöver byta från XP, bland annat för att de inte längre kommer att få säkerhetsuppdateringar och att systemen kommer att utgöra en stor risk för företaget säger han.
I informationen rekommenderar de företag som ännu har XP helt enkelt att inte använda de datorerna. Och om de trots allt måste göra det får de rådet att byta webbläsare från Explorer till Chrome, och att inte använda en e-postklient på datorn utan gå över till webbaserad e-post.
IT-Kanalen frågade ytterligare tre återförsäljare och integratörer hur de hanterar kunder som ännu inte tagit klivet bort från XP helt och hållet.
Atea: ”Ingen mening mellanlanda i Windows 7”
Caperio: ”Egenutvecklade applikationer största risken”
Viridis IT: ”Förankring av det nya i verksamheten viktigt”