Sommarrepris: Kanalhjälten IT-Total

[publicerades först 150221] Ni är alla hjältar i kanalen. Ni slåss mot rörliga mål, kämpar för att pressa upp marginalen en tiondel här och en tiondel där. Knådar om affärsmodeller, bygger nya strukturer, organisationer. För att orka med detta krävs en hjältes mod, envishet och styrka. Under två veckor lyfter Henrik Rådmark fram 12 återförsäljare som under 2014 lyckades särskilt bra. Men kom ihåg – vi ser er alla.

Peter Wallin, IT-Total
Peter Wallin, delägare och marknadschef på IT-Total.

Tjänstefokuserade IT-Total verkar ha haft ett omtumlande år – på ett bra sätt. Personalstyrka och omsättning har nästan fördubblats. Trenden mot att allt fler kunder väljer tjänster i stället för hårdvara driver lejonparten av tillväxten.

I november bjöd IT-Total på inflyttningsfest. Fast de hade egentligen inte flyttat, bara skaffat mer utrymme. För det behövs. För tre år sen var de fem anställda. Idag är de 85. Och då har nästan hälften av rekryteringen skett i år.

IT-Total är inriktat på it-infrastruktur och ”erbjuder allt från konsulttjänster, funktions- och kapacitetstjänster från våra lokala datacenter i Sverige till hybrida it-lösningar”, enligt bolagets marknadschef Peter Wallin.

Dubblad omsättning

De finns på fyra ställen i Sverige, utöver Stockholm även i Sundsvall, Kramfors och Örnsköldsvik.

– Dessutom har vi ett satellitkontor i Hammarby Sjöstad i Stockholm, för dem som bor söder som stan, kommenterar Peter.

Med en omsättning på 120 miljoner kronor är det inget jättebolag. Fast tillväxten är minst sagt god även här. Motsvarande siffra förra året låg på 60 miljoner. Den omfattande expansionen måste givetvis kostat, men ändå hänger lönsamheten med och ökar till och med något, från 5 till 5,2 miljoner kronor.

Vilka är de största händelserna för er under året?

– Vi har fått in två nya leverantörer, Dell och Ruckus. Och även om alla affärer är lika viktiga för oss är det några som sticker ut lite extra. Det är bland annat en stor brandväggslösning till Uppsala Universitet, en affär med Bisnode kring trådlöst nät som tjänst och leverans av hela it-infrastrukturen som tjänst till börsbolaget Karo Bio, säger Peter.

– Även backup som tjänst till bland andra Österåkers kommun hör till de affärer som vi minns lite särskilt.

Skarpt fokus på it som tjänst

Till skillnad från Infront IT-partner, som ser hårdvara som den drivande plattformen är IT-Total hårt centrerad kring it som tjänst även om man givetvis ännu säljer även hårdvara på traditionellt sett. Och det är också den trend som bolaget har sett under året, att allt fler företag väljer tjänsteleverans för sin it.

Hur påverkar det er?

– Positivt, både på kort och lång sikt. Vi har haft förmånen att bygga ett nytt fräscht bolag med en it-plattform och otroligt kvalificerade konsulter som gör det möjligt för oss att leverera det kunder efterfrågar både idag och imorgon. 

Låter det klyschigt? Nåväl, att döma av IT-Totals siffror är det i så fall en oerhört välgrundad klyscha. 

Men är allt rosenrött? Finns inga utmaningar?

– Jo, vi behöver hitta fler duktiga konsulter med både spetskompetens och sociala egenskaper. Vi måste också fortsätta att förändra vår försäljningsorganisation mot allt mer it som tjänst istället för hårdvaruförsäljning.

Hur möter ni utmaningen kring rekryteringen?

– Vi letar ständigt duktiga konsulter och erbjuder tipsbonus till de som leder till anställning. Vi frågar kunder och leverantörer efter duktiga konsulter och vi utbildar själva lovande konsulter.

För att lyckas med att knåda om försäljningsorganisationen och deras processer har man tagit in en ny försäljningschef, Johan Johansson, som ersätter tidigare Robert Wojciechowski som gick till AceIQ under året. 

– Vi behövde en annan typ av ledarskap och förändring i vår försäljningsorganisation, säger Peter.

 – Johan har som uppgift att förändra vår försäljningsorganisation, sättet vi säljer på och inte minst vad vi säljer. 

Fortsatt tillväxt med god lönsamhet är utmaningen

Under 2015 blir en av utmaningarna också att bibehålla den årliga tillväxtnivån med ”god lönsamhet”. Bolaget ska också lansera en ny självbetjäningsportal för kapacitetstjänster, där man ”på några minuter kan starta upp sitt eget virtuella datacenter – och betala för den tid och kapacitet man använder.”

Vilken är den viktigaste slutsatsen av hur era leverantörer kan bli bättre partner till er?

– Genom ännu tätare samarbete och mer öppenhet. Sätt upp gemensamma kundmål och följ upp dem. Och genom att hjälpa till att säkerställa en bra marginal och lönsamhet i affärerna. HR

IT-Total / Fakta

Inriktning: IT-infrastruktur, ”vi erbjuder allt från konsulttjänster, funktions- och kapacitetstjänster från våra lokala datacenter i Sverige till hybrida IT-lösningar”.
Omsättning: 120 msek (2014)
Ägare: Peter Wallin, Christer Alm, Stefan Borg, Fredrik Franzen
Antal anställda: 85
Antal kontor: 4

4 höjdpunkter under 2014

  1. Fördubblad omsättning med ökad lönsamhet
  2. Nästan fördubblad personalstyrka
  3. Utmärkelser av HP (Årets nätverkspartner), Veeam
  4. (”Kundens val”)
  5. Dell och Ruckus in som nya leverantörer

Post Comment