webhallen-ext-200x300px
Hem REPORTAGE Sommarrepris: Kanalhjälten Webhallen

Sommarrepris: Kanalhjälten Webhallen

Publicerat av: Redaktionen

[publicerades först 150303] Ni är alla hjältar i kanalen. Ni slåss mot rörliga mål, kämpar för att pressa upp marginalen en tiondel här och en tiondel där. Knådar om affärsmodeller, bygger nya strukturer, organisationer. För att orka med detta krävs en hjältes mod, envishet och styrka. Under två veckor lyfter Henrik Rådmark fram 12 återförsäljare som under 2014 lyckades särskilt bra. Men kom ihåg – vi ser er alla.

Webhallen

Webhallen i Täby Centrum.

Webhallen öppnar butik efter butik efter butik. Och ser ingen motsättning i detta när man samtidigt vill driva nätförsäljningen. Få i branschen har lyckats bättre med multikanal än dem. 

Det har seglat upp som ett riktigt hett begrepp under året: omnichannel. För Webhallen är det old news. De har alltid sett fördelarna – och lyckats dra nytta av dem – med att ha flera kanaler mot marknaden. 

Under 2014  öppnade de åtta nya butiker i den verkliga, hårda världen. Tre av dem i samarbete med ICA för övrigt. I dag har de 17 butiker varav en i Köpenhamn.

–2014 har präglats av en kraftig expansion genom etablering av nya butiker, säger vd Wilhelm Sporrong och lägger till ”med våra mått mätt”.

Försäljningen upp 23 procent

Nog är det en rejäl expansion, oavsett vems mått man använder.  Och försäljningstillväxten kommer till stor del från den fysiska världen men sker alltså även online.

2014 års försäljningsökning landar på 23 procent och lönsamheten finns där, även om marginalen håller sig under tvåprocentsstrecket.

Och man har belönats rikligt för sin utveckling. Wilhelm pekar på tre utmärkelser: Stora handelspriset inom kategorin Årets butikskedja, är kanske den främsta. Tidningen Market utsåg Webhallen till Sveriges tredje mest rekommenderade butik och enligt Veckans Affärer är de ett av landets tio största Superföretag.

Vilka är de viktigaste händelserna under året?

– Utöver priserna är det givetvis alla våra butiksetableringar. Särskilt samarbetet med ICA som har möjliggjort tre av butikerna. Vi har också utvecklat bra samarbete med Unibail Rodamco och Citycon, som har möjliggjort att vi kunnat öppna i Sveriges bästa gallerior, säger Wilhelm.

Fler butiksetableringar kommer

Trenden framför andra ur Webhallens perspektiv är av naturliga skäl inte it som tjänst, som annars dominerar samtalet i kanalen. I stället är det just multichannel eller omnichannel. Att fler och fler kunder ser fördelarna med lättillgängligheten som det innebär, och tillgången till ”samma stora sortiment till samma pris i alla kanaler – såväl online som fysiska butiker”. 

Och hur påverkar den trenden er på kort och lång sikt?

– Vi fortsätter att etablera fler butiker, blir det korta, säkra svaret. 

Det är också utmaningen, påpekar Wilhelm. Att kunna öppna många butiker med begränsade resurser. 

Vilka produkter har varit viktigast under året?

– Playstation4 och XboxOne. Det var samtidigt den största överraskningen underåret, att intresset för dem blev så stort. 

 

Weballen / fakta

Inriktning: Försäljning av datorer, komponenter, spel, hemelektronik etc.
Vd: Wilhelm Sporrong
Ägare: Komplett
Antal butiker: 17 (varav en i Köpenhamn)
Omsättning: 1,3 mdr kr

 

Nya butiker under 2014

Aldrig förr har Webhallen öppnat så många nya butiker under ett år som under 2014. Här är de åtta nykomlingarna:

• Erikslund Handelsplats, Västerås

• Barkarby Handelsplats

• Täby Centrum (ny butik i Täby Centrum efter ett ca 8 månaders glapp)

• Fridhemsplan i Stockholm

• Kista Galleria

• Upplands Väsby (ny centrallagerbutik)

• Farsta Centrum

• Flygstaden Handelsplats, Halmstad

Butiken vid Fridhemsplan är mer än en butik. Målgruppen är Webhallens kärna av kunder: gamers. Följaktligen har de inrett butiken med en kafédel med arkadmaskiner och skärmar som visar livesänd e-sport.

– Vi har också ett utbud av japanska och amerikanska godsaker där, säger Wilhelm.

5 höjdpunkter under 2014

1 Sju nya butiks-etableringar

2 Samarbete med ICA, Unibail Rodamco och Citycon

3 Första butiken med e-sportinriktning

4 Flera utmärkelser

5 Större intresse än väntat för Playstation 4 och Xbox One

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00