Kaspersky: Kostnaderna för IT-säkerhet stiger

IT-säkerhet är fortsatt ett prioriterat område för många företag.

Kaspersky: Kostnaderna för IT-säkerhet stiger 1Av den totala IT-budgeten kommer kostnaderna för IT-säkerhet under 2020 att stå för 26 procent för små- och medelstora företag, och för 29 procent för stora företag. De är en ökning från 2019, då IT-säkerheten utgjorde 23 procent av IT-budgeten för små- och medelstora företag och 26 procent för stora företag. Detta är bara några av de resultat som framkommer i Kasperskys rapport Investment adjustment: aligning IT budgets with changing security priorities. Rapporten baseras på en undersökning där fler än 5000 personer verksamma inom IT eller IT-säkerhet deltagit.

Verksamheterna uppskattar också att investeringarna i IT-säkerhet kommer att öka de närmaste tre åren, med 12 procent för små- och medelstora företag och med 11 procent för stora företag. Bara 17 procent av verksamheterna tror att IT-säkerhetskostnaderna kommer att ligga kvar på samma nivå som i år.

Ökningen av kostnaderna för IT-säkerhet sker också trots att verksamheterna uppger att de totala IT-budgetarna minskar, för samtliga företagssegment. Detta kan vara ett resultat av att många verksamheter tvingats prioritera kostnadsbesparingar och att ställa om verksamheten under pandemin istället för att fortsätta att prioritera omfattande digitaliseringsprojekt.

Bara 10 procent av verksamheterna uppger att de kommer att spendera mindre på IT-säkerhet framöver. Den främsta anledningen till detta bland stora företag är att den högsta ledningen inte ser någon mening med att satsa så mycket på IT-säkerhet och därmed fattat ett aktivt beslut att dra ner på investeringarna. Bland de små och medelstora företagen är anledningen till att minska utgifterna inom IT-säkerhet främst att de behöver sänka sina totala kostnader.

– Vi rekommenderar att de verksamheter som måste spendera mindre på IT-säkerhet de närmaste åren gör det på ett smart sätt och använder alla tillgängliga alternativ för att stärka sitt skydd, bland annat med hjälp av säkerhetslösningar som är gratis eller med utbildningsprogram som ökar säkerhetsmedvetandet i verksamheten, säger Alexander Moiseev, Chief Business Officer på Kaspersky. Även små initiativ kan göra stor skillnad, särskilt för små och medelstora företag.