Under de senaste 20 åren har IT-säkerhetsföretaget Kaspersky Lab arbetat hårt med att skydda både privatanvändare och företag/organisationer mot IT-brott.
Idag skyddar de fler än 400 miljoner användare mot de konstant förändrande hoten från Internets baksida. Bland användarna finns fler än 270 000 företag som tagit skydd under Kaspersky Labs vingar. Men även om det hela tiden tillkommer nya partners, är slutkundernas efterfrågan så stor att Kaspersky Lab inte riktigt hänger med, enligt kanalchefen Thomas Damsgaard. Han har därför inlett en stor satsning för att bygga ut partnernätverket i Sverige:
”Med över 20 miljoner årliga aktiveringar av produkter från Kaspersky Lab och en konstant efterfrågan från nya slutkunder har vi inga tvivel om att våra prisbelönta produkter är efterfrågade på marknaden. Men vi måste utöka vårt nuvarande partnernätverk väsentligt under den närmaste tiden, så att vi tillsammans kan hantera den stora efterfrågan på lösningar som skyddar mot det evigt förändrande hotet mot både privatpersoner och företag/organisationer.
”Sedan tidigare har Kaspersky Lab ett nära samarbete med flera starka distributörer på den svenska marknaden, såsom ALSO Sweden, Captech Distribution och Commaxx, men vill gärna utöka med ännu fler samarbetspartners som kan hjälpa till att lösa ett av dagens största problem: nämligen att en del IT-säkerhetslösningar helt enkelt inte kan stå emot de nya hoten som plötsligt dyker upp och slår ut både små och stora nätverk. Ett av de värsta exemplen är Mærsk, som blev hårt drabbade av en cyberattack i juni 2017, trots att attacken inte var specifikt riktad mot dem.
Gamla lösningar skyddar inte mot nya hot
Både stora och små företag är lika utsatta. Små företag tror gärna att de är säkra mot IT-brott då de inte har något värt att stjäla, men hackarna går gärna efter lågt hängande frukt.
”Om vi ska lära oss någonting från Mærsk-attacken, så är det att alla är i riskzonen. Den absoluta majoriteten av de många cyberattackerna är inte riktade mot ett specifikt företag, utan trålar efter sårbarheter och öppningar in i nätverken. Därför är det viktigt att vara medveten om att cyberattacker kan drabba alla, och att alla därför bör skydda sig ordentligt”, säger Thomas Damsgaard.
Det leder oss vidare till nästa problem.
”Och det är att många av de företag som vi pratar med inte ens känner till om deras nuvarande IT-säkerhetslösningar rent teknologiskt kan stå emot den nuvarande hotbilden. Som det ser ut nu, är många företag inte tillräckligt skyddade mot dagens moderna hot. Det är här våra produkter kan hjälpa till. Om man köper våra IT-säkerhetsprodukter är man dessutom garanterad ett skydd mot kommande hot, då produkterna uppdateras konstant. En IT-säkerhetslösning från Kaspersky Lab blir alltså aldrig ”för gammal”, och som företag behöver man inte oroa sig för om man har den licens som krävs för att stå emot ett aktuellt hot. För det har man. Och om skydd av det egna företaget inte är tillräcklig motivation för att uppgradera IT-säkerheten, så bör den nya GDPR-förordningen, som innebär att användare har ett dedikerat krav på att vara skyddare, verkligen övertyga företag att säkerställa att både de själva och deras kunder är skyddade”, säger Thomas Damsgaard.
Kaspersky Labs endpointprodukter uppfyller alla kraven i GDPR. Kaspersky Lab har mycket att erbjuda nya, duktiga samarbetspartners Kaspersky Lab har under alla år uteslutande sålt sina produkter genom samarbetspartners, och är mycket stolta över allt som de kan erbjuda. ”Vi har en hundraprocentigt partnerdriven säljkanal, och allt säljs genom dem. Det gäller oavsett om det handlar om våra prisbelönta antivirusprogram för privatpersoner och mindre företag eller mer komplicerade lösningar som ska skydda stora organisationer”, säger Thomas Damsgaard och fortsätter ”hos oss får våra samarbetspartners hjälp hela vägen, och inte bara i samband med onboarding. Förutom gratis licenser för internt bruk åt återförsäljaren, erbjuder vi även gratis utbildningar och certifieringar och – inte minst – en riktigt bra marginal. Vi är mycket stolta över de produkter som vi utvecklar. Det innebär att vi har ett konstant fokus på att utveckla produkter som våra otroligt specialiserade forskningsteam kan se ett verkligt behov av på marknaden. Upplev själv hur det är att arbeta med en hundraprocentigt partnerengagerad leverantör”, uppmanar han och hänvisar till Kaspersky Labs partnerregistrering, där man kan registrera sig för mer information utan att binda sig till något.
Om du är intresserad av vad kunderna säger om Kaspersky Lab kan du gå till Gartner Peer Insight där IT-direktörer för stora företag utvärderar en leverantörs användarvänlighet, teknologi och support. Här får Kaspersky Lab toppkommentarer.
Länk till registrering finns här
Länk till Gartners Peer Insight finns här