Kaspersky: Tre av fyra anställda vill lämna gamla rutiner för gott

En ny global undersökning från Kaspersky visar att 74 procent av anställda i små- och medelstora företag kommer att förändra sina rutiner, även efter att den rådande pandemin är över.

Kaspersky: Tre av fyra anställda vill lämna gamla rutiner för gott 147 procent uppger att de kommer att tillbringa mer tid med sina nära och kära än före pandemin. 41 procent kommer att spara mer pengar – och 32 procent kommer att vilja fortsätta arbeta på distans.

Pandemin har, som bekant, förändrat våra rutiner. En färsk undersökning från Kaspersky visar att många anställda inte vill återgå till de rutiner de hade innan pandemin. 39 procent säger att de inte längre vill arbeta enligt ett klassiskt 9–5-schema. Bland personer 25–34 år är samma siffra 44 procent. 34 procent säger sig inte längre vilja jobba på ett kontor – och 32 procent vill överge femdagarsveckan.

Undersökningen visar också att 32 procent av de tillfrågade anser att distansarbetet är den bästa konsekvensen av pandemin.

42 procent uppger istället att det bästa har varit att de nu har möjlighet att umgås mer med sina nära och kära än innan pandemin, och 41 procent uppger att de sparat mer pengar under pandemin än tidigare.

Givet att en så stor del av anställda värdesätter dessa förändringar är det viktigt att arbetsgivare ser till att tillhandahålla flexibla arbetsförhållanden för att locka till sig duktiga medarbetare. 38 procent av undersökningens respondenter anger att de önskar att deras arbetsgivare skulle tillhandahålla ökad teknisk support för att underlätta deras fjärrarbete – något som tyder på att många arbetsgivare behöver anstränga sig mer för att hänga med i utvecklingen.

– Vi befinner oss i ett avgörande läge i arbetskulturhistorien – och det är otroligt spännande! Pandemin har accelererat den digitala transformationen och suddat ut gränserna mellan arbetsplats och hem. Vi ser nu hur de anställda redan använder tillgänglig teknik för att skapa framtidens arbetskultur – och det är avgörande att företagen hänger med i utvecklingen. De som inte gör det kommer att förlora många duktiga medarbetare, säger Alexander Moiseev, Chief Business Officer, Kaspersky.