Kingston Digital Europe Co LLP, ett flashminnesfokuserat bolag under Kingston Technology Company, Inc., en världsledare inom minnesprodukter och -teknik, tillkännagav idag att TrendForce utsett bolaget till största tredjepartsleverantör av SSD-enheter i kanalen för helåret 2021.
Enligt TrendForce stod Kingston för hela 26 procent av de 127 miljoner sålda SSD-enheterna under 2021.
Trots att pandemin skapade oreda i leverantörsleden för SSD-komponenter under 2021 ökade leveranserna genom globala distributionskanaler med 11 procent. Medan efterfrågan ökade påverkades leveranser negativt till följd av begränsad tillgång till kiselplattor, vilket ledde till längre ledtider. Kingston valde en strategi med ett begränsat utbud när priserna ökade. Med hjälp av denna globala inköpsstrategi för komponenter positionerade sig Kingston långt bättre än sina konkurrenter med hänsyn till pandemin och kretsbristen.
Kingston är enligt statistiken ohotad etta sett till SSD-försäljning i kanalen, där näst största aktör innehar 8 procent av marknaden. Kategorin i sin helhet, tredjepartsleverantörer (ej halvledartillverkare) av SSD-enheter, stod för 58 procent av SSD-marknaden under 2021.
Ökande efterfrågan på SSD-enheter med PCIe 4.0 NVMe står fortsatt i fokus för marknaden och driver på övergången från SATA till PCIe. TrendForce förutspår att uppgraderingar till de snabbare enheterna kommer vara en drivande kraft inom varumärkesigenkänning och bidra till fortsatt hög efterfrågan.
Kingston lanserade under 2021 två PCIe 4.0 NVMe M2-enheter till sitt produktutbud i form av KC3000 och Kingston FURY Renegade SSD. TrendForce noterar också att global tillverkning och tillgänglighet kommer vara en grundsten i ökad försäljning av PCIe-baserade SSD-enheter i framtiden.
Kingstons topplacering på SSD-marknaden är mindre överraskande, då samma affärsfilosofi har sett till att bolaget 19 år i följd innehaft positionen som största leverantör av tredjepartsmoduler på DRAM-marknaden.
“Det är en ära att rankas i topp när Kingston firar 35 år”, sade Tony Hollingsbee, SSD business manager, Kingston EMEA. ”Sedan start har Kingstons fokus och styrka i säljprocessen varit våra kunder och kanalpartner världen över. Tillsammans har dessa framgångsrika relationer hjälpt vår SSD-division växa fort. Den senaste rapporten från TrendForce ger oss ett kvitto på det hårda arbetet, och vi kommer definitivt dela framgångarna med våra partner.”