Kocha Boshku, VD på Seavus Group: Remotization – en lösning för företag i kristider men också för framtiden

Den pågående coronapandemin har förändrat sättet som många organisationer arbetar på.

Kocha Boshku, VD på Seavus Group: Remotization – en lösning för företag i kristider men också för framtiden 1
Kocha Bosku

Antalet anställda världen över som arbetar hemifrån har ökat dramatiskt de senaste veckorna, många gånger med bra resultat.

– Vad många kommer att upptäcka när det här är över är att distansarbete faktiskt kan fungera riktigt bra, säger Kocha Bosku.

På Seavus har personalen 20 års erfarenhet av att jobba på distans mot olika industrier. Verksamheten är fokuserad på östra och sydöstra Europa och i Sverige, medan kunderna finns över hela världen.

Redan tidigt utvecklade Seavus konceptet Remotization, som innebär att team på 20-50 personer tar över hela eller delar av kundföretagens IT-arbete som mjukvaruutveckling, säkerhetsfrågor, datalagring och applikationsstyrning.

Seavus team väl sammansvetsade

Seavus har under årens lopp investerat i att jobba enligt nearshoring-modellen och utbildat sina anställda i hur man samarbetar med varandra på ett effektivt sätt. Teamen är väl drillade för sin uppgift även inom gruppen. De har god synergi i sina arbetsvanor och sin kommunikation, och jobbar i linje med varandras arbete.

Det betyder att de är effektiva i sitt arbete från första dagen med en ny kund, speciellt för de uppgifter som kräver mycket samarbete inom gruppen.

Nu spår Kocha Bosku att allt fler företag kommer att anamma denna typ av lösning.

– Många företag har det tufft just nu och kommer att tvingas till hårda besparingar. Ett bra sätt är att lägga över IT-driften på företag som vårt, säger han.

En fördel med Remotization ur ett affärsperspektiv att kunden kan nyttja kunskaperna hos de team som arbetar på distans. I praktiken innebär det att de kan överföra allt jobb som görs lokalt hos dem själva till ett team hos Seavus. Här tar man hand om alla företagstjänster, inklusive personalfrågor, team-utbildning, team-underhåll, karriärtillväxt samtidigt som man tillhandahåller ett komplett utbud av tjänster till dem.

– Styrkan i vår leverans jämfört med att outsourca vissa enskilda funktioner till individuella underleverantörer är att vi har så lång erfarenhet av att jobba på distans, även som grupp, säger Kocha Bosku.

Seavus har tillgång till två egna datacenter. Företaget har 16 kontor och personal från 17 länder. Man har bred erfarenhet av att jobba med olika företag och i olika kulturer.

Nya erfarenheter kommer utifrån

En fördel som kunden brukar upptäcka är de nya perspektiv som Seavus team bidrar med, om hur man kan gå till väga bortanför redan etablerade gränser.

– Det föds nya idéer när kundens etablerade tillvägagångssätt utmanas, och vi kan introducera ny kunskap till kundens projekt baserat på den stora erfarenhet som våra ingenjörer har fått från olika projekt inom olika domäner och teknologier, säger Kocha Bosku.

Allt som Seavus gör sker på distans, till och med utbildning åt personalen på kundföretagen. En av rutinerna är att man har en eller två dagliga möten – Daily Scrum – via videokonferens med alla inblandade för att stämma av och utbyta erfarenheter.

Remotization har kommit för att stanna

Den pågående coronapandemin har tvingat många företag över hela världen att tänka annorlunda. Med stängda gränser och stopp för mycket av världens flygtrafik tror Kocha Bosku att distansarbete och Remotization har kommit för att stanna.

– Jag tror att inte allt kommer att återgå till som det var tidigare när den här krisen är över. Många kommer upptäcka vilka fördelar som finns med Remotization. Förutom att upprätthålla Business Continuity låter det företag fokusera på sin vinstgenererande kärnuppgift medan vi kan ta hand om det andra. Det är enligt denna modell som allt fler kommer att arbeta, säger han.