[KANALPARTNER] SEC DATACOM är distributören som satsar på Trivsel, Trygghet, Tillit och Tillväxt. Dessutom väljer de kvalité före kvantitet.
Vi åker till Hufvudsta Gård inte långt från Bromma Flygplats i Stockholm. En av den anrika gårdens många byggnader heter Wagnshuset. Där huserar SEC DATACOM. Det är ett glatt gäng som möter oss. Gladast är Frasse som tar emot oss redan utanför på gården och han vill bli klappad. Frasse är nämligen en pigg valp av den italienska rasen Lagotto Romagnolo, som brukar följa med sin matte Lena Gulliksen till jobbet. Att han dessutom har ytterligare två hundar att leka med på kontoret på dagarna gör inte det hela sämre tycker Frasse.
En familjär atmosfär
När vi kommer in i kontoret är det stora ljusa moderna kontorslokaler som möter oss trots att byggnaden ursprungligen är från 1825. Takbjälkarna i gediget trä tillsammans med kakelugnen skapar en gedigen atmosfär av lugn och harmoni.
Det är en atmosfär som tilltalar samtliga av SEC DATACOM:s medarbetare men att tro att det är det samma sak som att företaget går kräftgång och baklänges in i framtiden är verkligen helt fel slutsats.
SEC DATACOM går högst sannolikt en lysande framtid till mötes men de gör det i sin egen takt. Här råder inga kvartalsrapporter, inga svulstiga mål om att slå alla rekord. För SEC DATACOM handlar det om att möta sina partners på deras hemmaplan och leverera lösningar och möjligheter som ger slutkunden en lösning som håller i längden.
”Vi vill ha långsiktiga relationer med våra partners. Det tjänar alla på. Det är min fasta övertygelse”, förklarar Lena som är VD.
Det ska vara rätt personer
SEC DATACOM är ett familjeföretag som har sin grund i Danmark och det är snart 28 år sedan de startade där. I Sverige har de funnits i fem år. Företaget är även sedan några år etablerat i såväl Norge som Finland. Förutom Stockholmskontoret har de även ett kontor i Ljusdal samt personal som arbetar i Piteå.
”Oavsett vilket land och marknad vi etablerar oss i följer vi samma strategi. Personal på plats från första dagen. Vi lägger stort fokus på att rekrytera rätt personer. Hellre en kanonresurs än fem halvdana”, berättar Lena.
”I samband med en ny etablering lägger vi också stor vikt vid att knyta duktiga och pålitliga leverantörer till oss”, kompletterar Jeppe Gadd som är Account Manager.
”I Danmark är vårt varumärke välkänt och har ett bra renommé. Det skapar en trygghet för oss och faktum är att vi har vårt centrallager där. Med dagens effektiva logistiklösningar har vi samma leveranstider som andra aktörer”, säger Mattias Gustafsson som även han är Account Manager.
”Dessutom ger det oss stordriftsfördelar och vi kan, i princip, alltid svara kunden att vi har det de efterfrågar på lager”, kompletterar Mattias Majgren. Hans roll är Presale.
Elvis förstärker teamet
Att SEC DATACOM växer kontinuerligt och att alla är lika viktiga bekräftas av att Elvis Ekman sitter med vid bordet.
”Jag har varit här i två månader nu och jag börjar bli varm i kläderna. Jag trivs jättebra och ångrar verkligen inte att jag började här. Det ger mig chansen att få arbeta tillsammans med rutinerade kollegor”, säger Elvis som arbetar med Insidesales.
Hunden är människans bästa vän sägs det men det kan också vara tvärtom. Under vårt möte är det tydligt att även Frasse har fått en ny kompis i Elvis. Lena berättar för oss att samtliga är delaktiga när en rekryteringsprocess dras igång.
”Jag gissar att vi kommer att vara 15-20 medarbetare inom tre år men det är som sagt var mycket viktigare vilka vi är än hur många vi är”, säger Lena.
”Vi är väldigt mycket Du!”, fyller Jeppe i.
Faktum är att bara några dagar efter vårt möte började ytterligare en Account Manager i form av Andreas Viggen.
Ett brett erbjudande
Vårt samtal glider åter in på SEC DATACOM:s varumärke och position på den svenska marknaden.
”Jag tror att det är många som fortfarande endast förknippar oss med Check Point- och säkerhetslösningar”, säger Michael Qvarfordt som arbetar med Insidesales.
”Vi är mycket duktiga på det men vårt erbjudande är bredare än så. Nätsidan är ett exempel. Lösningar för smidig uppkoppling av mötesplattformar är en annan”, förklarar Jeppe.
”Vi omsätter cirka 200 miljoner vilket är mycket bra med tanke på att vi fortfarande är relativt få som arbetar här. Jag är jättestolt över det vi hittills har åstadkommit på den svenska marknaden. Däremot är det ingen hemlighet att vi inte är så kända som vi vill vara. Marknaden får hela tiden nya konstellationer. Det skapar affärsmöjligheter och det är viktigt att vi är på tårna när de möjligheterna visar sig”, säger Lena engagerat.
Vad behöver kunden egentligen?
Vi börjar prata om SEC DATACOM:s uttalade strategi att arbeta långsiktigt och nära både partners och slutkunder.
”Självklart vill vi hjälpa våra partners och kunder att välja rätt lösning så att deras IT-miljö blir så stabil och effektiv som det bara är möjligt. Därför ställer vi frågor om vad det är som kunden egentligen behöver hjälp med. Det händer att det visar sig att lösningen är en annan än vad man först trodde”, förklarar Jeppe.
”Det är så lätt att gå i fällan och bara sälja det som först efterfrågas. Det är kortsiktigt tänkt. Genom att verkligen sätta oss in kundens behov säkerställer vi rätt leverans. Det är så vi skapar trygghet och tillit. Samtidigt bygger vi långsiktiga relationer med våra samarbetspartners”, avslutar Lena.
Tillsammans har Lena och hennes team närmare 150 års erfarenhet av branschen. Imponerande!
SEC DATACOM:s team på Stockholmskontoret består av följande personer och ansvarsområden:
- Lena Gulliksen – VD
- Jeppe Gadd – Account Manager
- Mattias Gustafsson – Account Manager
- Michael Karletorp – Account Manager
- Andreas Viggen – Account Manager
- Peter Magnusson – Product Manager UC
- Mattias Majgren – Presale
- Elvis Ekman – Insidesales
- Michael Qvarfordt – Insidesales
SEC DATACOM AB arbetar bland annat med följande leverantörer: Rapid7, Ruckus, FireEye, Cylance, Bitdefender, Poly, Plantronics, Kemp, Barracuda
Läs mer om SEC DATACOM: www.secdatacom.se