Kostnadskontroll en strategisk fråga för företagsledare
Hem NYHETERMOLNTJÄNSTERAWS Kostnadskontroll är en strategisk fråga för företagsledare

Kostnadskontroll är en strategisk fråga för företagsledare

Publicerat av: Redaktionen

I tider av ekonomisk osäkerhet står företagsledare inför många viktiga vägval när det blir allt viktigare att optimera verksamheten och skära i kostnaderna.

Rationella beslut behöver fattas, och sådana kräver i regel starkt stöd i tillgänglig data.

Att skära i kostnader är beslut som kan vara svåra att fatta, och svåra att kommunicera på ett bra sätt. Det kan vara frestande för ledningen att lämpa över informationsbiten på exempelvis ekonomiavdelningen, skriver Ishit Vachhrajani, global team leader of Enterprise Strategists på Amazon Web Services, i ett nytt blogginlägg. Ärlighet och transparens är två viktiga ledord för att bevara förtroendet:

Kostnadskontroll en strategisk fråga för företagsledare ”Den här typen av saker behöver ditt team höra direkt från dig. Även om du inte har svar på alla frågor som dyker upp kommer transparens och tydlighet om vad du vet och vad du faktiskt inte vet att bidra till att bygga förtroende. Det är också viktigt att våga ta plats och säkerställa att du når ut till hela teamet. Även om du inte vill föra över stress och press på medarbetarna är det viktigt att vara autentisk och inte försköna.”

 Konsekvenser utan gränser

När kostnader ska kapas är det viktigt att sätta tydliga gränser för vad som ska skäras ned, samt med hur mycket. Här finns också två vanliga fällor att gå, och två begrepp att göra sig bekant med enligt Ishit Vachhrajani; ”Shapeshifters” och ”Teleporters”. Båda har med bristfällande gränsdragning att göra.

”Shapeshifters” går, som namnet antyder, ut på att ändra form. Det handlar om att projekt som tappar finansiering inte upphör utan stöps om, anpassas och integreras i andra projekt för att inte försvinna helt. Det andra begreppet, ”Teleporters”, uppstår när ett företag häver finansieringen av vissa aktiveter för enskilda grupper snarare än för hela organisationen. Det resulterar i att budgetar från andra grupper inom organisationen kommer att bidra till finansiering av de projekten. När det här inträffar tyder det på att kostnadsreduktionen gått för långt och att sådant som faktiskt är nödvändigt har tagits bort.

 Tänk långsiktigt

Som företagsledare är det självklart viktigt att ta kortsiktiga besparingsmål på största allvar, däremot finns det mycket data som visar att verksamheten gynnas mer när ledare får möjlighet att se mer långsiktigt på budgetnedskärningar och således får möjlighet att också kunna utveckla verksamheten på lång sikt:

”Enstaka insatser, som att skära ner på projekt eller bromsa utvecklingen av nya produkter, kan hjälpa till att nå kortsiktiga besparingsmål. Men att bygga en mer motståndskraftig verksamhet sker genom att ifrågasätta antaganden om essentiella utgifter som annars tas för givet. […] Istället för att bara försöka hitta kortsiktiga besparingar bör detta tas som en möjlighet att bygga en mer motståndskraftig verksamhet. Här kan molntjänster spela en viktig roll”, skriver Ishit Vachhrajani.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00