Vikten av att tänka om kring företagsbilar och fordonsflottor i den nya tiden – efter Covid-19

Publicerat av: Redaktionen

[KRÖNIKA]  Ingen vet riktigt hur världen kommer att se ut efter pandemin, men en sak är i alla fall säker – arbetsplatserna kommer aldrig att bli desamma.

Framflyttade tidsplaner, temperaturkontroller och socialt distanserade skrivbord kan bli det nya normala när de anställda väl återvänder till sina arbetsplatser.

Förmåner som syftar till att förmå de anställda att samlas och umgås, såsom t ex gemensamma kök och matsalar, kan komma att slopas, liksom många andra privilegier som kanske inte är nödvändiga i förhållande till de resultat företag vill uppnå. Ta till exempel företagsbilen, som en gång var en tilltalande förmån för många anställda. Den kan snart bli en del av det förflutna, i och med att färre pendlar till sina arbeten och de flexibla alternativen för hemarbete blir allt vanligare – eller till och med bestående.

Samma problem möter idag företag med fordonsflottor bestående av mindre eller stora lastbilar. Minskad användning innebär att många av dessa fordon är stillastående och kostar tusentals kronor i underhåll och värdeminskning, samtidigt som de genererar små eller inga intäkter till verksamheten.

Medan de anställda måste anpassa sig till denna föränderliga värld måste vagnparksansvariga ta fram nya strategier för att hålla sina fordonsflottor levande. Bilpooler, istället för enskilda, dedikerade fordon kan ge enorma kostnadsbesparingar och andra fördelar, vilket säkerställer att du investerar i en elektrifierad bilpool som är lönsam för verksamheten.

Bilpooler har länge erbjudit en möjlighet till ökad användning av fordonen i flottan. Framsteg inom mjukvarulösningar för vagnparkshantering innebär att förare numera kan boka fordon online, se vilka fordon som finns tillgängliga och när, samt reservera ett visst fordon eller en fordonstyp med ett knapptryck. Mjukvarulösningarna kan integreras med smart laddinfrastruktur, vilket gör det möjligt för förare att inte bara välja fordon som passar deras behov utan även garantera att de är fulladdade och klarar av arbetsdagens åtaganden. De vagnparksansvariga kan också vara tryggt medvetna om att om en resa blir längre än planerat eller ett fordon blir försenat, så kan systemet hantera dessa osäkerhetsfaktorer och säkerställa att andra fordon tillgängliggörs.

Företagen kan också erbjuda de anställda som tar hem sina fordon efter arbetsdagen att ladda vid bostaden och automatiskt ersätta dem för deras elanvändning. Genom roamingavtal kan företag få tillgång till över 130.000 publika laddplatser över hela Europa, vilket säkerställer att dina fordon alltid kan laddas.

Att byta ut enskilda fordon mot poolbilar, som delas mellan två eller flera anställda, kan utgöra en sömlös anpassning av de anställdas nya arbetssätt och ge betydande kostnadsbesparingar för en organisation. Genom att övergå från traditionella fordon till elbilar kan besparingarna – och andra fördelar – komma att öka ytterligare.

I takt med att batteripriserna fortsätter sjunka, förväntas kostnaden för elfordon att ligga i paritet med förbränningsmotordrivna fordon redan i början av detta decennium. Redan idag kan den verkliga kostnaden för batteridrivna elfordon vara lägre tack vare generösa incitament från regeringen, både för bilarna själva och den nödvändiga laddningsinfrastrukturen.

På tal om laddning är bränslekostnaderna betydligt lägre för elbilar jämfört med bilar med förbränningsmotor – ca tio kronor billigare per mil – vilket kan resultera i tusentals kronor i årliga besparingar.

Tack vare sina betydligt färre rörliga delar (cirka 20 stycken mot över 2000 för ett typiskt fordon med förbränningsmotor) så har elbilar också mycket lägre underhållskostnader samt bättre andrahandsvärde. I genomsnitt halverar elbilsföraren sina kostnader för service och reparationer under hela bilens livslängd, jämfört med en bil med förbränningsmotor.

Det finns även många andra sätt som organisationer kan spara pengar genom att ha utsläppsfria fordon. Förutom regeringens miljöbilsbonus på upp till 60 000 kronor för elbilar och laddhybrider, så ligger dess årliga fordonsskatt på 360 kronor, vilket är betydligt lägre än för bensin- och dieselbilar. Dessutom kan anställda som installerar en laddbox hemma få 50 % i kostnadsbidrag från Naturvårdsverket.

Att erbjuda sina anställda elektriska poolfordon kan samtidigt vara ett smart alternativ för att förbättra deras engagemang och lojalitet, samtidigt som det innebär besparingar och ger ditt varumärke en hållbarhetsimage gentemot dina kunder.

På grund av ovanstående skäl, samt andra såsom förbättrad folkhälsa, säkerhet och tystare gator, kommer (och måste) elektrifierade fordonsflottor ersätta de traditionella när den nuvarande striden mot COVID-19 väl är över och vi fortsätter den tuffa kampen mot klimatförändringarna. Även om fördelarna kan verka uppenbara för företag kan de vara ännu viktigare för samhället i stort.

Av: Joe Gorman, Director, UK, Irland och Norden, ChargePoint

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00