Kvinnorna som innoverar modebranschen

[KVINNOR PÅ KANALEN] I Sverige köper vi i genomsnitt 50 klädesplagg per år.

Johanna Norrman och Annie Thorell

Om hela världens befolkning hade konsumerat lika mycket hade det behövts över fyra jordklot. Men förändringsvilja finns, både bland konsumenter och företag. Två kvinnor från mode- och techbranschen lanserar nu en tjänst där du istället för att köpa plaggen hyr utvalda delar av din garderob. Johanna Norrman och Annie Thorell står bakom den nya tjänsten It’s Re:Leased som i april lanserar ett kurerat urval från några av Skandinaviens största varumärken.

Årets julklapp var det återvunna plagget. En reaktion på att vi inte kan fortsätta att konsumera mode som vi gör idag. Undersökningar visar att vi vill handla hållbart, men att valmöjligheterna är för få. It’s Re:Leased är en ny svensk tjänst där du hyr din garderob genom månadsabonnemang eller enstaka plagg veckovis – en tjänst som ska ge svensken möjlighet att klä sig i de kläder man vill, men inte tvingas konsumera i samma utsträckning.

En gemensam vän introducerade de två grundarna. Annie Thorell började sin bana som managementkonsult på IBM och Netlight men gick vidare till frontendutvecklare på olika startups och kommer senast från Iteam. Johanna Norrman kommer senast från H&M gruppen där hon avslutade sin tid med att lansera ARKET.

–Jag har alltid älskat kläder och fascineras av hur människor kommunicerar genom mode. Men efter 15 år i branschen gnagde något inom mig. Vi har byggt in oss i en modell där produktionen av och logistiken kring mode gör det till den näst mest förorenande industrin vi har. Jag vill förändra hur vi konsumerar mode, säger Johanna Norrman, medgrundare till It’s Re:Leased. Ett plagg idag används i genomsnitt sju gånger och räknar vi bort våra basplagg handlar det om färre gånger än så. De där plaggen vi behöver för festen, mötet, dopet, intervjun, varför skulle en behöva äga dom? Genom att hyra ökas antalet användningar per plagg och våra kunder får mer värde och variation i garderoben utan att tömma vare sig plånbok eller jordklot.

It’s Re:Leased är en tjänst där tech och innovation möter mode och hållbarhet.

Tekniken som ska driva Re:Leased byggs av Annie Thorell och kommer fungera som din personliga garderob i molnet.

– Varken tjänster för kvinnor eller hållbarhet tar speciellt mycket plats i min bransch, så det känns superkul att få jobba med båda och lösa ett problem som jag själv kan relatera till, säger Annie Thorell medgrundare till It’s Re:Leased. Modevärlden har hittills stått ganska långt utanför digitaliseringen och man har utnyttjat förvånansvärt lite av vad tekniken har att erbjuda. Vi kommer använda vår plattform för att lära känna våra kunder och skräddarsy upplevelsen för just dem. I framtiden vill vi också kunna erbjuda vår plattform till andra varumärken som också vill börja med uthyrning, men tycker att det tekniska steget är för stort.

It’s Re:Leased lanserar i april 2019 med varumärken som Filippa K, HOPE, DAY Birger et Mikkelsen och Stine Goya. Det blir fokus på högtidstillfällen som våren och sommaren innebär men även en försmak på den månadsprenumeration som tjänsten kompletteras med i september. Tjänsten finns redan nu som betaversion med ett sortiment bestående av vintage och second hand.