Långvarigt samarbete ger chansen för en partner att ta en större roll

Långvarigt samarbete ger chansen för en partner att ta en större roll

Publicerat av: Redaktionen

Ska man som partner nöja sig med sin tilldelade roll eller försöka bredda verksamheten?

Långvarigt samarbete ger chansen för en partner att ta en större roll

Sami Aaraj, partner manager på Unit4

Hur ska leverantören se på partner med ambitioner?

På DBI Provider och Unit4 har man hunnit fundera på frågorna under sju år. Det har inneburit en partnerroll för DBI som kontinuerligt växer.

Liksom de flesta systemleverantörer ägnar sig Unit4 ständigt åt att hitta den perfekta balansen mellan att använda egna resurser och att dra nytta av kraftfulla samarbeten med partner. Flera erfarenheter från det arbetet sticker ut: rollerna förändras, partner är olika och långsiktiga samarbeten lönar sig. Allra viktigast för en leverantör är att ge utrymme åt partner att både växa och bredda verksamheten.

Samarbetet mellan Unit4 och DBI Provider är ett exempel på ett partnerskap som ger värde för alla inblandade: leverantör, partner och kunderna. Samarbetet går nu in på sitt sjunde år. Från början var DBI endast implementatör, men är i dag även återförsäljare. DBI står för konsulttjänster för koncernrapportering som baseras på Unit4 FPM (tidigare Ocra). Man arbetar även nära Unit4 med att vidareutveckla lösningen.

– Vi jobbar idag med över 200 av Unit4s kunder inom koncernrapportering. I och med att vi är en fullserviceleverantör inom verksamhetsstyrning så täcker våra tjänster och vår kompetens in såväl rådgivningsarbete som insatser av mer teknisk art, kopplade till koncernrapportering, förklarar Bertil Sahlberg, vd på DBI Provider.

Han berättar vidare att DBI har en ”jättebra relation” med Unit4, som baseras på öppenhet och förtroende. Unit4 har successivt överlåtit en större del av verksamheten kring koncernrapportering till DBI. Det gäller både befintliga och möjliga nya kunder, med vilka DBI kan ha en bred kontakt.

– Vi kan nog vara lite jobbiga ibland genom att tala om för Unit4 när vi tycker att de borde göra något på ett visst sätt. Men jag tror att det är en av de saker som Unit4 gillar med oss. De känner att vi bryr oss om kunderna och vår gemensamma framgång, säger Bertil Sahlberg.

Pandemin har givetvis påverkat formerna för kundkontakter. Det har lett till att DBI i höstas tillsammans med Unit4 började genomföra månadsvisa kostnadsfria lunchseminarier för alla kunder inom koncernrapportering. Dessutom lanserades den första studien om koncernrapportering i december, vilket planeras bli en årligen återkommande aktivitet. Trots det besvärliga läget har nyförsäljningen av Unit4 FPM legat på en hög nivå under det senaste året.

– Från augusti förra året har vi gjort två nya affärer i månaden tillsammans med Unit4. Kunderna kommer från många olika branscher, men det är värt att notera att vår lösning är fortsatt populär inom fastighetssektorn, säger Bertil Sahlberg.

– Vårt samarbete med DBI Provider är ett bra exempel på hur vår partnerstrategi fungerar och där vi har ett fördjupat samarbete kring produktfrågor och erbjudande till marknaden.

Partner med sådana ambitioner och drivkrafter har alla möjligheter att utöka sina roller gentemot oss och framförallt hjälpa våra gemensamma kunder att lyckas med sin verksamhet, säger Sami Aaraj, partner manager på Unit4.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00