Lenovo – ett företag som löser kundernas problem

Under årets IFA så presenterade Lenovo/Motorola flera nyheter men bjöd även på en bild över företagets sätt att jobba med det allt viktigare området Design.

IT-Kanalen fick under tre intensiva och mycket givande dagar följa Lenovo och Motorola på nära hålla när de under årets IFA mässa i Berlin, Tyskland, presenterade såväl nyheter som kommande produkter och tjänster där framför allt en världsnyhet ådrog sig stort intresse. Men till detta så fick vi även en värdefull inblick i hur Lenovo arbetar för att deras produkter, oavsett område, sak bli pass attraktiva för användarna som möjligt.

Design för verkliga människor

Övergripande ansvarig för Design eller kort och gott VP för Design sedan cirka tre år tillbaka, Brian Leonard, en man som verkligen brinner för att produkter och lösningar ska ha rätt design, en design som antingen ska ligga rätt i tiden eller som typ Porsche 911 vara så tidlös att den externa designen i stora drag redan från start är så fulländad att det nästan bara är interna förbättringar som kan göras.
Brian berättar att Lenovo jobbar efter fyra grundläggande mål, mer eller mindre oavsett produkt som sak tillverkas, självklart efter att vissa ekonomiska ramar har fått säga sitt, mer om detta nedan. Dessa fyra delar är;
• Bygg för en otrolig användarupplevelse. Genom att skapa lösningar som leder till en naturlig mänsklig interaktion där tekniken blir en förlängning av våra handlingar så skapas en unik harmoni.
• Lös kundens problem. Lenovos fokus ligger på att ta fram innovationer som på olika sätt löser problem eller underlättar arbetet för kunden, allt på ett naturligt sätt.
• Driva innovation. Genom att hela tiden söka efter nya och förbättrade lösningar och aldrig tro att vi nått så långt vi kan inom ett område så skapas förutsättningar för nytänkande, även om dessa delar är så banala som en liten plastbit som kan vikas över den integrerade kameran för att värna om användarens privatliv.
• Skapa en önskan eller ett begär. Genom att få fram det lilla extra så skapar produkterna ett värde som i det närmaste är större än grundvärdet. Detta då rätt design skapar ett begär.

– För att lyckas med detta så jobbar vi i grova drag i tre led. Först har vi våra interna designersteam som sköter det grundläggande arbetet. Dessa jobbar sedan med och mot externa rådgivare som kan titta på lösningarna med andra ögon och som även kan komma med helt nya idéer. Slutligen så har vi våra workshops med både kunder och olika partners där vi tillsammans kommer fram till vad som är bättre eller sämre och var. När detta harmoniserar så skapas magi, då skapas Lenovos produkter, säger Brian.

– Vår målsättning är att omvandla renodlad design till något som tillför glädje för användaren. Vi vill skapa ett mer sammanhängande intryck av Lenovo där vi driver en för användaren relevant differentiering som bygger emotionella band genom att förstå och lösa kundernas problem. En stor del av detta uppnås genom lösningar och teknik som naturligt blandas in i både våra hem och vår vardag, fortsätter Brian.

Komplett markandsbredd via fyra områden

En av de delar som gör att Lenovo har den position som företaget idag har är att man täcker samtliga kundsegment i form av den publika sektorn, konsumenter, små och mellanstora företag upp till stora Enterprise. Detta görs via fyra primära produktgrupper vilka alla har sina unika egenskaper för att tilltala olika användare.

• Thinkpad
– en enhet som sedan de första modellerna 1992 varit synonym med tillit både gällnade säkerhet, stabilitet och konstruktion
– en modellserie som är så väl förankrad att när folk ser en svart fyrkant med en röd punkt tänker på Thinkpad
– högsta nivå av kvalité och effektivitet för längsta möjliga användning

• Yoga
– Den, för sex år sedan, första 360 graders vridbara datorn som banade vägen för flera nya formfaktorer.
– en unik lösning som syftar att skapa ett emotionellt band och ge en fantastisk upplevelse både sett till design och användning
– mycket hör kvalitetsnivå med väl genomtänkta innovativa lösningar

• Ideapad
– lite enklare lösningar för massorna baserad på en mycket bra prisbild
– fokuserar på det som är viktigt för den användaren
– högt värde per investerad krona

• Legion
– Det bästa inom gaming med mycket fokus på design för att både bli häftigare och passa in överallt.
– maskiner som dagtid kan fungera som vanliga datorer men på nätterna förvandlas till monster med optimalt ljus och ljus där du som användare är i full kontroll
– modeller med extremt ljud, imponerade grafik, effektiv kylning och multipla diskalternativ

Nyheter
Självklart lanserade Lenovo och Motorola flera nya produkter inom flera områden. En av de mer intressanta var det nya Moto X moddet som kommer att ge Motorolas mobiler, som första smartphone, tillgång till det nya 5G nätverket som ger upp till tio gånger högre hastighet jämfört med 4G.
– Vi vill fortsätta att bygga på vårt Moto koncept genom att bredda portföljen av expansionslösningar med stöd för 5G och detta utan att behöva investera i en helt ny mobil, säger Antony Barounas, VP & GM för Motorola i
Europa.

Ser vi till Yoga så presenterade Lenovo två unika lösningar. Den första är att företaget bytt ut den tidigare så traditionella ”kedjelikande” gångjärnet på sin platta mot en Dolby Atoms baserad soundbar. Fördelen med denna lösning är att ljudet i alla lägen kommer att vara riktat mot dig som användare. Den andra får vi i och med Yoga Book C930 som är världens första bärbara dator med dubbla aktiva, och tryckkänsliga skärmar. Den andra skärmen kan dessutom konfigureras för olika ändamål där det i grunden är ett tangentbord som vi tack vare dess digitala form direkt kan få valfri layout men även användas som dedikerad läsplatta eller för att rita och skriva på med mera.

Med modellen så introducerar Lenovo även Knock-to-open vilket är en magnetbaserad lösning där vi öppnar locket på enheten genom att just knacka på locket. En annan mycket smart lösning är att modellen kommer med ett integrerat fack för den aktiva pennan som dessutom laddas när den inte används. Till detta så lanserades C630 som är en Qualcommbaserad lösning med över 22 timmars batteritid och stöd för eSIM och S730 som är en ultratunn enhet med dubbla Thunderbolt3 portar.

Slutligen så presenterades även nya Thinkpad X1 Extreme som är den mest extrema Thinkpad som Lenovo någonsin presenterad med stöd för bland raidkapabel M2 lagring och diskreta grafikkort samtidigt som säkerheten fortsatt ligger på högsta nivå.

Spel och hemautomation

Även på spelsidan så lanserades flera nyheter där framför allt den begränsade upplagan av Kylo Rens Lightsaber ådrog sig mest uppmärksamhet. Denna kompletterades med en ny expansion kallad Dark side. Både dessa kommer att bli tillgängliga i november, lagom till julhandeln drar igång så nu vet alla fans vad som ska ligga överst på önskelistan.

Sedan presenterades även ett helt nytt produktben där Lenovo smart home Essentials ska bredda Lenovo som märke och göra det möjligt för kunder att i alla lägen välja ett märke att alliera sig med för alla sina behov. Först ut så får vi se smarta kontakter, kameror med full rörlighet och dubbelriktat kommunikation samt smarta glödlampor men redan nu finns planer på flera nya tillbehörsgrupper.

Slutligen fick vi även se den nya MotorolaOne som tack vare mycket intressant prissättning och hög prestanda som ligger i det övre mellanskiktet. Enheten baseras på Snapdragon 625 och har fyra gigabyte ram, 64 gigabyte lagring samt en 5,9 tums HD+ MaxVision skärm. Till detta får vi även Google lens integrerad direkt i Kameran.

Totalt sett så kan vi återigen konstatera att Lenovo verkligen kan konsten att ta fram produkter och lösningar som både väcker intresse och begär och det ska bli riktigt intressant att följa användarnas betyg på framför allt världens första dubbelskärms laptop.

Läs: Förra årets besök på IFA 2017