Lenovo i topp på svenska PC-marknaden
Hem LeverantörLenovo Lenovo i topp på svenska PC-marknaden

Lenovo i topp på svenska PC-marknaden

Publicerat av: Redaktionen

Lenovo fortsätter att växa i Sverige och kniper nu förstaplatsen på marknaden för PC-försäljning.

Lenovo i topp på svenska PC-marknaden

Daniel Lindberg, Sverigechef för Lenovo PCSD och Morten Karlsrud, General Manager för Lenovo i Norden

Ett mål företaget satt för tre år sedan och jobbat på sedan dess.

Att vara ledare och möjliggörare för en digital transformation där alla kan ta del av smartare teknik har stått som ledord för Lenovos resa.

De senaste siffrorna från IDC1/ visar att företaget går i den globala organisationens fotspår och blir den största PC-tillverkaren även i Sverige.  I en nyligen publicerad rapport från IDC1/ presenteras att Lenovo Sverige nu är i topp med 29,5 procents marknadsandel, vilket är den högsta någonsin och nästan fyra procentenheter över närmast konkurrent.

– Under ett år av globala utmaningar känns det som ett extra privilegium att nå denna milstolpe med Lenovo Sverige, säger Daniel Lindberg, Sverigechef för Lenovo PCSD.

– Detta åstadkommande är ett resultat av flera olika faktorer men framförallt har vår tillväxt och rekordhöga andel på 49,4 procent inom offentlig sektor tillsammans med vår ökning bland små till medelstora företag varit bidragande.

– Denna framgång hade inte varit möjlig om det inte varit för det nära samarbete vi har med våra partners och distributörer och det fokus vi haft på att stötta våra kunder. Det är till dem och våra kunder som jag vill tacka för deras förtroende för Lenovo, lägger han till.

Lenovo Sverige i siffror

  • #1 i total PC-försäljning i Sverige med 29,5 procents marknadsandel – vilket är den högsta någonsin
  • #1 i företagssegmentet med 35 procents marknadsandel
  • #1 i offentlig sektor med rekordhög marknadsandel på 49,4 procent
  • #1 i produktsegmentet notebooks med 30,9 procents marknadsandel

– För tre år sedan bestämde vi oss för att vi ville växa till den största spelaren på den svenska marknaden, säger Morten Karlsrud, General Manager för Lenovo i Norden. Det var då ett väldigt vågat mål som det var långt ifrån självklart att vi skulle kunna uppnå. Jag är otroligt stolt över teamet i Sverige som har kämpat och nu tagit oss till denna välförtjänta position. Jag vill gratulera teamet för ett riktigt väl genomfört arbete och såklart även tacka våra kunder.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>