Lenovos produktportfölj är en slutanvändares dröm

Lenovos produktportfölj är en slutanvändares dröm

Publicerat av: Redaktionen

Under CES 2019 visade Lenovo upp ett flertal briljanta lösningar inom merparten av sina produktområden och företaget har nu något för i princip alla användare i alla prisklasser.

Lenovos produktportfölj är en slutanvändares dröm

Alessandro Battini, Category Manager Lenovo

IT-Kanalen var på plats i Las Vegas när CES återigen förvandlade den spelfokuserade, restaurang- och showtäta staden till alla IT intresserades drömplats. Under en intensiv vecka så samlas över 4400 utställare från världens alla hörn tillsammans med dryga 180 000 besökare för att få in inblick i vad framtiden har att erbjuda inom teknikens alla områden. Vi har, förutom en mer generell rapport valt att fokusera lite extra på Lenovo där vi fick möjlighet att träffa Martin , Sales Director för konsumentprodukter i Norden och Alessandro Battini, Category Manager för konsumentprodukter i Norden för att prata lite mer om Lenovos allt bredare och idag snudd på kompletta produktportfölj.

Kundens önskemål styr

Det första som slår oss när vi kommer till Lenovos showcenter, vilket under veckan är placerat i en av topphotellet Venetians restauranger, är den enorma bredden av nya produkter och lösningar inom mer eller mindre varje tänkbart område med allt från Gaming och dess tillbehör till kraftfulla arbetsstationer, skärmar och flera smarta lösningar med antingen Google assistent eller Amazon Alexa.

  • Vi har alltid lyssnat på våra kunder men under senare tid har vi även i än större uträckning tittat på de produkter som tidigare saknats eller funktioner som våra kunder känner att de sökt. Detta gäller både produkterna i sig, tillbehör till berörda områden och alternativa lösningar till befintliga lösningar, berättar Martin.
  • Ta som exempel vår nya Smart Dock. Detta är en speciallösning som utvecklats tillsammans med Amazon för några av våra nya plattor. Vi har under en tid sett en trend i att allt fler använder sin platta under allt mer begränsade tider. Övrig tid ligger den bara oanvänd på någon plats. Med Smart Dock kan användaren placera sin platta i dockan när den inte används och den omvandlas då till en Alexa integrerad enhet med fullt stöd för funktioner som audio, video och allmänna digitala assistent lösningar. Detta öppnar upp för helt nya möjligheter och genom att placera ut flera Dockor kan användaren har en uppsättning i köket när mat ska lagas, en i vardagsrummet för att hålla koll på lampor och övervakningskameror och kanske en i sovrummet för att direkt kunna ansluta till barnen eller andra rum och Alexa-baserade enheter.
  • Nu är Smart hubb egentligen ena delen av Smart tabs vilket är en serie 2 i 1 plattor vilket gör att du kommer att kunna köpa både platta och hubb bundlat. Det som gör det hela extra roligt är att den initial feedback vi fått enbart är positiv och vi kommer troligen att se flera liknade, unika lösningar framöver.

För dig som känner att denna typ av lösning inte är helt rätt men som ändå vill ta steget in till de digitala assistenterna så presenterades även en alternativ lösning i form av Lenovo Smart Clock med Google Assistent. Detta är en liten bordsklocka som utvecklas I samarbete med Google vilken i första hand är tänkt för sovrummet för att här få en uppdatering på din dag direkt när du vaknar.

Yoga – ett smartare val

Lenovos produktportfölj är en slutanvändares dröm

Allt sedan den första Yoga datorn lanserades så har märket stått för nytänkande och innovation i alla led. Under CES presenterades fyra nya produkter i serien vilka alla kommer med det lilla extra inom AI och avancerad ljud- och skärmteknik. Mest imponerade av dessa är Yoga A940 och S940. Den förstnämnda är en helt ny typ av riktigt kraftfull allt-i-ett dator där användaren kan få upp till 27-tums 4K IPS tryckkänslig skärm med Dolby Vision och Dolby Atmos vilket gör den till ett perfekt arbetsredskap för den kreativa Prosumern. Modellen har dessutom en vinklingsbar skärm och en integrerad laddplatta för både tangentbord, mus, penna och mobil.

Den andra modellen, S940, fokuserar på Lenovos Smart Assist AI-funktioner som bland annat kan filtrera bort omgivande brus i ett videosamtal eller automatiskt låsa din skärm när du lämnar datorn. Modellen har även försetts med AI-tekniken Glance från Mirametrix vilken följa ögonrörelser och på detta sätt kan utföra vissa kommandon.

  • Båda dessa modeller är framtagna med slutanvändaren i fokus. Vi har tittar på vilka delar som efterfrågats och även sett hur vi själva jobbar, eller hur vi vill kunna jobba för att vara så effektiva och produktiva som möjligt. Resultaten för Yoga serien talar lite för sig själv med en många gånger helt unik design och innovativa lösningar, berättar Alessandro.
  • På företagssidan så har vi även uppdaterat ThinkPad X1 Carbon och X1 Yoga. Modellerna har trots all sin teknik blivit båda tunnare och lättare och vi erbjuder nu ett alternativ med en ljusstark skärm på 400 nit FHD samt Intels åttonde generation Core-processorer för att nämna några förbättringar.

Till samtliga modeller så har Lenovo dessutom lanserat flera smarta tillbehör som Yoga Mouse vilken har en integrerad laserpekare, VOIP 360 Camera Speaker som är en rund portabel konferenskamera med 360 graders bild och ljud eller Lenovo Powered USB-C Hub som är en stilren, portabel docka som ansluts via USB Typ-C.

  • Vi ser en fortsatt tillväxt inom Yoga området som för varje generation blir aningen bredare och mer anpassad mot respektive målgrupp. På samma sätt känner vi även att våra Smart Assist AI-funktioner kommer att integreras i allt fler modeller och även alternativa lösningar. På detta sätt skapas ett mer tydligt ekosystem för och inom Lenovo.

En starkare Legion

Det område som växer snabbast över lag är gaming och till årets CES så presenterade Lenovo sin kraftfullaste Legion-serie någonsin. Legion är en komplett serie datorer och tillbehör med fokus på spelmarknaden och förutom nya datorer så har Lenovo lagt ner mycket arbete på tillbehörssidan vilket tidigare varit lite av en svagare länk inom segmentet.

Ett par intressanta tillskott var M500 RGB och K500 RGB vilket är en ergonomisk gamingmus med programmeringsbara sidoknappar samt ett minimalistiskt gamingtangentbord med mekaniska brytare och exceptionellt snabb svarstid. Till detta så lanseras två nya headset samt två skärmar där vi framför allt vill lyfta fram den ultrabreda 43,4 tums böjda skärmen Y44w med 3840 x 1200 upplösning.

  • Allt sedan vi lanserade Legion så har försäljningen fått stadigt framåt och vi får fortlöpande positiv feedback från både kunder och press. Till i år så presenterade vi de nya modellerna Y740 och Y540 som tack vare sin konfiguration fungerar lika bra för att spela snabba spel som för bild- och filmredigering och filmvisning och som kommer att finnas i både 17” och 15” modeller, berättar Alessandro.

En delvis bortglömd målgrupp

Lenovos produktportfölj är en slutanvändares drömNär vi så pratar gaming så har Lenovo sedan slutet av 2017 en mycket intressant satsning på seniorklassen av spelare. Det första steget inom denna satsning var blev verkligenet när E-sportlaget Silver Snipers grundades. Här coachades seniorlaget av Counter Strike-veteranen Tommy Ingemarsson, även känd som Potti och de gjorde sitt första framträdande under Dreamhack 2017.

  • Sedan vi lanserade vår gamingserie Lenovo Legion har vi sett ett enormt intresse från gamers på alla nivåer, säger Martin. Vi ser även att det finns gamers i alla åldrar och att det finns ett ökat engagemang bland seniorer. Där vill vi givetvis vara med och hjälpa till och få dem att bli en del av vårt gamingcommunity. Gaming är ju trots allt för alla oavsett ålder

För att ytterligare sprida Legion som gamingmärke har Lenovo dessutom valt att satsa på och blir PC- och monitor partner till norgebaserade e-sportorganisationen Nordavind. Organisationens spelare kommer bland annat att använda sig av Lenovo Legion T730, Legion C730 Cube, Lenovo Legion Y730 bärbara och Lenovo Legion Y25F skärmar.

  • Vi är väldigt spända över att ingå i detta partnerskap med Nordavind. Spelmarknaden är ett snabbt och stabilt tillväxtområde inom PC-sidan och utgör en bra möjlighet för Lenovo. Genom samarbetet med vårt Legion-varumärke och Nordavind förväntar vi oss att både lära och växa våra varumärken tillsammans samtidigt som vi fortsätter arbeta in Lenovo Legion märket på Gaming-scenen, avslutar Martin.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00