LG Electronics meddelar att företaget under veckan kommer att påbörja leveranser av 2019 års TV-modeller i premiumsegmentet, med avancerade modeller baserade på OLED- eller NanoCell-bildskärmsteknik.
I år kommer OLED att stå för 20 procent av LG:s utbud inom premiumsegmentet. Efterfrågan för OLED-TV förväntas växa till 3,6 miljoner enheter i år, 7 miljoner enheter under 2020 samt 10 miljoner under 2021, vilket ytterligare kommer att stärka företagets ledande position inom premium-TV. Utrullningen kommer att börja i USA och Sydkorea, tätt följt av nyckelmarknader i Europa, Asien och Sydamerika.
Årets nya OLED- och NanoCell-TV kommer att erbjuda en väsentligt förbättrad tittarupplevelse tack vare avancerade AI-funktioner som är möjliga genom den andra generationen av LG:s intelligenta α9 gen 2-processor (Alpha 9 generation 2) och deep learning-teknik.
Under året kommer de nya TV-modellerna även att uppgraderas med stöd för Apple AirPlay 2 och Apple HomeKit vilket gör det enkelt att strömma innehåll samt ansluta till Apples produkter för det smarta hemmet.
”LG fortsätter att tänja på gränserna för teknisk innovation på TV-sidan vilket blir extra tydligt genom lanseringen av 2019 års produktutbud”, säger Erik Svalberg, nordisk produktspecialist för Home Entertainment på LG Electronics. ”Med LG:s avancerade AI-funktioner kommer årets TV-modeller att erbjuda förbättrad bild- och ljudkvalitet som ytterligare höjer tittarupplevelsen för våra kunder.”
Fantastisk tittarupplevelse med deep learning-algoritmer
α9 Gen 2-processorn i LG:s OLED W-, E- och C-serier ger ytterligare förbättrad bild- och ljudkvalitet genom deep learning-teknik och en heltäckande databas med visuell information. Kombinationen av deep learning och databasen med visuell information gör att bildprocessorn kan analysera innehållskällans kvalitet och använda den bästa algoritmen för att visa innehållet med enastående och realistisk kvalitet. Bildprocessorn analyserar vidare ljuset i omgivningen för att ställa in TV:ns ljusstyrka för bästa möjliga tittarupplevelse.
OLED- och NanoCell-teknik
Utbudet av nya TV-modeller leds av LG:s branschledande OLED-TV i ett flertal olika storlekar: OLED W9 i 77 och 65 tum, OLED E9 i 65 och 55 tum, OLED C9 i 77, 65 och 55 tum, samt OLED B9 och 65 och 55 tum. Vi ska heller inte glömma LG OLED 88Z9 på 88 tum och som är världens första OLED-TV med 8K-upplösning. Dessutom lanserar LG företagets mest avancerade LED-TV-modeller i form av NanoCell-serien med fantastisk levande bildkvalitet, precis färgåtergivning samt bredare betraktningsvinklar. Dessa har en elegant design med minimala ramar och kommer i ännu fler och större storlekar än tidigare. I utbudet ingår 14 olika AI-utrustade NanoCell-modeller i storlekar från 49 till 86 tum. Utvalda OLED- och NanoCell-modeller har vidare stöd för HDMI 2.1 vilket gör det möjligt att titta på 4K-innehåll med en bildfrekvens på 120 bilder per sekund såväl som stöd för 4K high frame rate (4K HFR), automatiskt låglatensläge (ALLM), variabel uppdateringshastighet (VRR) samt enhanced audio return channel (eARC).
Dolby Vision, Dolby Atmos och AI
Vidare kommer 2019 års TV-modeller från LG att på ett intelligent sätt anpassa Dolby Vision-kompatibelt innehåll för en ojämförbar HDR-upplevelse, även i ljusa miljöer. α9 Gen 2-processorn finjusterar också ljudet efter typ av innehåll så att exempelvis dialoger i filmer och TV-program är enklare att höra och sång blir kristallklart. Även om AI-funktionerna automatiskt kan justera inställningarna för ljudet så kan användare även göra egna manuella inställningar efter tycke och smak. LG:s flaggskeppsmodeller kommer även i år med Dolby Vision för en enastående HDR-upplevelse och Dolby Atmos för en realistisk och uppslukande ljudupplevelse.
Priser och tillgänglighet för den nordiska marknaden kommer att meddelas närmare den faktiska lanseringen.