Schweiziska Also fick blodad tand efter att nyligen ha kört sin mässa för Tyskspråkiga länder online. I tisdags var det dags för de nordiska länderna. Tittare från kanalen fick ta del av många goda råd för den hårda tid vi befinner oss i just nu.
Den schweiziska distributören Also Holding med verksamhet i 23 länder, varav Sverige är ett, hänger på den rådande trenden med att anordna konferenser och andra event online. I tisdags, 28 april, gick den virtuella endagarsmässan Channel Trends+Visions av stapeln för 20 länder samtidigt, däribland en variant för de nordiska länderna. 17 april körde man mässan för de tyskspråkiga länderna, med drygt 8 000 besökare.
Also jobbar med fler än 660 leverantörer av hårdvara och mjukvara, och med fler än 110 000 återförsäljare av olika typer.
Innehållet i mässan, förutom 46 virtuella montrar, består bland annat av drygt 50 presentationer och seminarier av olika slag. Bland utställarna märks till exempel Microsoft, HPE, Lenovo och Huawei. Att köra mässan online borde passa bra för Also som driver en onlinemarknadsplats för IT- och kommunikationsprodukter. I skrivande stund är mässan fortfarande tillgänglig.
Av stort intresse är huvudtalet av Steve Brazier som är vd på analysföretaget Canalys, med inriktning på kanalen. Han presenterar ett stort antal praktiska råd för företag i kanalen, med avseende på coronapandemin. Till att börja med konstaterar han att förlorarna just nu är många företag som levererar varor och tjänster till kontor, eftersom kontoren är stängda i de flesta länder. Det gäller allt från leverantörer av blommor, till nätverk och skrivarutrustning. Även företag som jobbar med smarttelefoner och lösningar för smarta kontor har det svårt.
Vinnarna är de som säljer bärbara datorer, skrivare för hemmabruk och framför allt bläck till skrivare. Allt som har relevans för hemkontor går bra, som stora bildskärmar, hemnätverk och säkerhetsprodukter. Även kontorsmöbler går åt. Många upptäcker att ergonomin för arbetsplatsen hemma inte är den bästa och köper nytt.
Om vi tittar framåt förutspår Steve Brazier att e-handeln stärks ännu mer som en följd av coronapandemin.
– Det blir inte bara Amazon som blir vinnare, utan även företag som Shopify som erbjuder e-handelslösningar för små företag. Många mindre företag som upptäckt att de kan fungera online under krisen kommer nog att fundera på om de verkligen behöver butiker, säger Steve Brazier.
Andra, kanske inte uppenbara, följder som förutspås är att företag kommer att fundera på hur de ska formera sina säljstyrkor. Behöver säljarna verkligen stora utgiftskonton och flashiga bilar när de kan sitta på kontoret och köra videokonferenser? Kommer innesäljarna att bli de nya vinnarna?
En praktisk aspekt för återförsäljare och andra kanalföretag gäller hur de ska behålla sina auktorisationer (credentials). Steve Brazier tror att leverantörerna kommer att göra avkall på sina krav på det här området under 2020.
Vad gäller distributörer förutspås problem, men också möjligheter. Eftersom många distributörer har låga omkostnader och bra marginaler kan de anpassa sig till nya omständigheter enklare än många andra företag.
Molnföretagen kommer så klart att bli vinnare, men de står också inför problem. Redan nu, som en följd av ökat distansarbete, har det inträffat flera driftsstopp. Molnet är helt enkelt överbelastat. Men på sikt handlar det om tillväxt.
På hårdvarusidan ligger AMD bra till, eftersom Intel har fortsatta problem. Steve Brazier tror inte att tillverkning kommer att flytta från Kina till västländer i någon högre utsträckning som en följd av coronapandemin. Det syns redan tecken på att de kinesiska fabrikerna är på väg att återuppta sin tillverkning.
Till sist ett toppentips för kanalföretag med entreprenöranda. Eftersom många företag lär gå i konkurs den närmaste tiden kommer det att ske många utförsäljningar av IT-utrustning. De som är framsynta kan ta del av bra erbjudanden och ta plats på en kommande begagnatmarknad som förväntas växa rejält.
Annars är fokus glasklart för alla företag i kanalen: prioritet nummer ett är att behålla existerande kunder.